Ny Teknik Debatt: <br></br> Detta måste politikerna göra

2009-01-20 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Nästan var tionde anställd i fordonsindustrin är varslad. Sverige riskerar att stå med en industri i ruiner om inte politikerna agerar, skriver Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen i ett debattinlägg i Ny Teknik. Han har tre konkreta förslag.

Lågkonjunkturen och finanskrisen gräver allt djupare hål i den svenska fordonsindustrin.

Försäljningen av personbilar och lastbilar faller fritt.

Bankerna sätter fordonsindustrin i strykklass med stora finansieringsproblem som följd.

Samtidigt hotar den existentiella krisen för GM och Ford att slå ut de svenska personbilstillverkarna Volvo och Saab.

Situationen är densamma i övriga Europa. Skillnaden är att svenska politiker inte verkar inse att vi konkurrerar med andra länder om framtida marknadsandelar och inte heller agerar därefter.

Tillverkning av fordon och komponenter är en hörnsten i EUs ekonomi.

Industrin står för 3 procent av EU:s BNP, sysselsätter sex miljoner och investerar årligen 19 miljarder euro i forskning och utveckling (FoU).

EU har därigenom klara incitament att försvara den europeiska fordonsindustrin, som har en teknologiskt ledande position och ligger långt framme vad gäller FoU kring säkerhet och miljö.

I tider som dessa, där fordonsindustrin omstrukturerar till följd av låga volymer och finansiella problem, uppstår alltid konkurrens mellan regioner och länder.

De stora EU-länderna mobiliserar
Europeiska länder med stor fordonsindustri satsar nu på att säkra sin fordonsindustri så att den står stark när konjunkturen vänder.

Italien, Tyskland och Belgien har redan utnyttjat sina permitteringssystem, där staten tar en del av kostnaderna och företagen slipper säga upp personal.

I Tyskland satsar den tyska regeringen totalt 800 miljarder euro under två år. Investeringen omfattar kreditgarantier, skrotningspremie vid köp av ny bil, stöd för FoU samt reduktion av arbetade timmar i stället för uppsägningar kombinerat med stöd för lönekostnader.

Spanien, ett annat stort fordonsindustriland, satsar 800 miljoner euro under 2009 på kompetensutveckling, produktutveckling samt i form av lån till nya projekt och produktionsutveckling.

Även Frankrike planerar kraftfulla åtgärder.

Sverige gick ut hårt men kroknade
Efter en rekordsnabb beredning i Regeringskansliet var Sverige ett av de första länderna i EU att annonsera ett räddningspaket för fordonsindustrin. Politikerna startade ett maratonlopp i 100 meterstempo, men sitter nu vid dikeskanten och undrar hur man ska orka.

Samtidigt är strategin från länder som Tyskland och Spanien glasklar - genom att satsa står industrin starkare när konjunkturen vänder. Sverige däremot riskerar att stå med en industri om inte i ruiner så i alla fall beredd att flytta dit gräset är grönare.

Nästan var tionde är varslad
Av leverantörernas 90.000 anställda har över 10.000 varslats. Fler uppsägningar är att vänta.

Kreditproblemen är ohanterliga och hindrar företagen att gå in i nya projekt. Vi riskerar en utslagning av i grunden friska företag, vilket kommer att slå hårt även mot fordonstillverkarna.

Industrin kämpar med näbbar och klor för att försvara sin position. Vad landets politiker måste göra är följande:

1. Inse att länder och regioner konkurrerar. Om vi inte följer andra länders exempel riskerar svensk fordonsindustri att slås ut.

2. Se till att få igång "överbryggningslån" i någon form. Stärk och utöka Almis roll. Starta paketet med lån från Europeiska investeringsbanken och statliga garantier för att stödja utveckling och nya projekt.

3. Starta tillsammansmed industrin och facket stöd för utbildning i stället för uppsägningar.

Svenåke Berglie

Vd FKG

Ny Teknik Admin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt