Nu utreds konstruktörens ansvar

2009-11-17 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

En alltför klen stålbalk orsakade en dödsolycka i Kista 15 juli 2008. I-balken var feldimensionerad, den borde ha haft ett liv på 25 millimeter, men fick i stället en tjocklek på bara sju millimeter.

Den konstruktionsmissen får nu sitt rättsliga efterspel i Solna tingsrätt. Fyra personer står åtalade för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren planerar att yrka på det hårdaste straffet för konstruktören av stålbalken. Även företagen krävs på böter.

Men det handlar också om ett företags ansvar för att organisera processer och kontroller som säkrar produkten man säljer till sin kund.

Rättegången är ovanlig i Sverige för att den sätter fingret på frågan: vem i organisationen har ytterst ansvaret för att en konstruktion är rätt utförd och fungerar som utlovat? Från ritning till montering – vem ska reagera och ta ansvar i ett företag?

Det finns goda skäl för landets alla konstruktörer, oavsett bransch, att ta en titt på domen, när utslaget från Solna tingsrätt kommer.

***

Äntligen. Efter ett år av motgångar och förseningar snurrar världens största partikelaccelerator, LHC, i gång. 300 miljoner kronor har reparationerna kostat och forskarna i Cern förlorat massor av prestige. Nu väntar världen ivrigt på svar: vad är mörk materia och finns Higgs boson?

***

Världens bilindustri är på väg tillbaka efter vårens nära döden-upplevelse. Här är tre tecken på att hjulen snurrar igen i USA: Ford visar svarta siffror, GM behåller Opel och Fiat-bossen Sergio Marchionne har visat upp en ambitiös räddningsplan för Chrysler.

Det är snart ett år sedan Saab och Volvo bjöds ut till försäljning av sina ägare, samma ödesvecka i december 2008. Huvudspåret just nu är att en liten kinesisk biltillverkare tar över Volvo och att en ännu mindre svensk sportbilstillverkare tar över Saab. Vilka ”bilexperter” trodde det för ett år sedan?

***

I tisdags var det premiär för Ny Teknik Lounge på Operaterrassen i Stockholm. Premiärgäst var Christer Fuglesang, svensk rymdhjälte. Förutom rymd och forskning snackade vi om hans nya jobb i Teknikdelegationen: att locka unga till naturvetenskap och teknik. Han är en perfekt förebild. Men det behövs ett nytt uppdrag för landets välståndsbyggare.

Får jag föreslå ett: rädda världen. Ingenjörer löser klimatproblemen.

Lars Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt