Norbert Andersson: Tillvarata barnens teknikintresse

2011-05-17 23:00  
Norbert Andersson, tf chefredaktör. Foto: Jörgen Appelgren

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Ännu ett paket med förslag på hur vi ska få fler ungdomar att välja teknisk eller naturvetenskaplig utbildning är på väg mot papperskorgen. Teknikdelegationens rapport "Vändpunkt Sverige" ligger sedan ett år på regeringens bord och samlar damm.

<p>Varken utbildningsminister Jan Björklund eller hans ansvariga tjänstemän visar något större intresse för att genomföra delegationens förslag.</p> <p>Förklaringen att det har kommit val emellan och en massa andra utredningar, säger något om departementets engagemang.</p> <p>Teknikdelegationen anser att det låga intresset för matte, teknik och naturvetenskap inte är ungdomarnas fel. Ansvaret ligger på oss vuxna, och inte minst på skolväsendet, som enligt Teknikdelegationen "i dag inte klarar av att leva upp till de högt ställda kraven".</p> <p>Det är inte så att barn har en aversion mot teknik som skolan måste ta itu med. </p> <p>Tvärtom. Den som i torsdags i förra veckan hade vägarna förbi plattan nedanför Kulturhuset i Stockholm kunde se hur nio-tioåriga barn med liv och lust konstruerade robotar och andra fantasifulla konstruktioner utifrån skrotad hemelektronik och köksmaskiner.</p> <p>Inte minst tjejerna var oerhört aktiva och fokuserade.</p> <p>Någonstans från den åldern upp till tonåren går detta teknikintresse förlorat. Och det är sannerligen inte barnens fel.</p> <p>Om regeringen nu ogillar de åtgärder som Teknikdelegationen föreslår, som obligatorisk fortbildning av lärare, bör den snabbt komma med andra initiativ. </p> <p>Och då självklart involvera oppositionen. Det krävs en överenskommelse över blockgränserna för att få bestående förändringar i skolan.</p> <p>Frågan gäller inte bara näringslivets behov av tekniker om tio, tjugo eller femtio år.</p> <p>Det handlar även om att fortsatt bana väg för nya innovativa teknikföretag.</p> <p>Och inte minst ger ökade kunskaper om teknik, matte och naturvetenskap större möjligheter att förstå och påverka ett allt mer komplicerat och teknikfyllt arbetsliv och samhälle - oavsett vilken yrkesbana man väljer. </p>

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt