När ska vi lära oss köra?

2013-01-22 23:00  
Susanna Baltscheffsky, chefredaktör och ansvarig utgivare. Foto: Jörgen Appelgren

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Det är inte svårt att föreställa sig kaoset på Tranarpsbron i Skåne när 70 fordon brakar in i varandra från alla håll, trycks upp mot broräckena och blir fast där eftersom vägbanorna blockeras av långtradarsläp på tvären.

Inblandade förare vittnar om dimma och såphala vägbanor. Om hur krockarna byggde på bakifrån även om de själva hade lyckats få stopp på sina bilar. Hur människor klättrade ur sina fastklämda fordon för att försöka komma ifrån kaoset eller hjälpa andra. En man omkom tragiskt och 52 personer fördes till sjukhus med skador.

Snabbt pekades slarv med vinterdäcken ut som en trolig orsak. Det visade sig vara fel. Däremot verkar en annan spekulation stämma. Färdskrivarna hos de tre lastbilar som först kolliderade avslöjade att de körde snabbare än den lagstadgade hastighetsgränsen, 80 km/h. Trots dålig sikt och extrem halka.

När det stod klart skrev motorreporter Håkan Matson på Dagens Industri en sylvass analys: bara teknik kan stoppa masskrockar. Människans misstag går inte att undvika.

Ny Teknik har rapporterat om utvecklingen av Volvos biltåg, där föraren lämnar över farthållning och avstånd till tekniken, som styrs från en ledarbil. Även styrningen sker automatiskt, med hjälp av sensorer och information om ledarbilens rattutslag.

”Förvånansvärt enkelt och bekvämt”, skrev Ny Tekniks Marie Alpman efter att ha testat fordonståget i höstas. Men det återstår tio års utveckling innan bilkolonnerna kommer trafikera allmänna vägar.

Redan nästa år kan ett annat system börja testas, där vägoperatören kommunicerar med bilar, till exempel om hastiga inbromsningar eller krockar flera kilometer längre fram. I dagens Ny Teknik kan du läsa om kommunikationssystemet Cits. Bilindustrin är redo att pröva, till att börja med i en motorvägskorridor mellan Rotterdam och Wien.

Om tekniken fungerar som tänkt så kan människans ödesdigra misstag i trafiken minskas. Liv kan räddas, skador elimineras. Det kan bara vara bra.

Samtidigt ger vi upp. Vi underkänner vår egen förmåga att analysera situationen och anpassa vårt agerande därefter. Halka, dålig sikt, okänt hinder. Släpp gasen, minska farten.

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt