”När blev det en konkurrensfördel att inte ha ingenjörer?”

2020-05-20 08:00  
AB Volvos flaggor vid Götaplatsen i Göteborg. Foto: Adam Ihse/TT

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. AB Volvo lät alla ingenjörer som arbetar med R&D att gå hem på dagen när krisen slog till. Var utvecklingsprojekten verkligen inte viktigare än så? undrar Anna Norinder.

Man skulle kunna tro – vi var nog många som trodde det fram till för ett litet tag sedan – att ingenjörerna och teknikerna på utvecklingsavdelningen håller på med viktiga projekt som ska trygga företagets möjligheter att konkurrera i den snabba teknikutvecklingen.

Det är klart att inte riktigt alla projekt är absolut nödvändiga, ingenjörerna har kanske lyckats hålla igång några mest för att de är kul – man vet ju hur ingenjörer är.

Samtidigt borde ju några projekt vara nödvändiga. Vi befinner oss i en tid av sällan skådad snabb teknisk utveckling på flertalet områden som drastiskt ser ut att kunna stöpa om transportbranschen, med en spännande cocktail av ai, autonom körning, elektriska drivlinor och möjligheter att 3d-printa. Då hoppas man att Sveriges största bolag, AB Volvo, kör några riktiga spetsprojekt med de vassaste av de vassa, med de mest tidskritiska tidslinjer och med krävande behov av tillgång till speciell utrustning och beräkningskapacitet.

Men nej, så är det tydligen inte.

Inget enda projekt på AB Volvos R&D avdelning var så kritiskt att man såg ett behov av att utnyttja kalendertiden för att hamna i ett bra läge gentemot konkurrenterna. Det var intressantare att få bidrag genom att skicka hem all kompetens – så snabbt det bara gick.

Konsulter, oavsett kompetens, fick gå hem på dagen och AB Volvo förklarade (GP, 24 mars, 2020): ”För att komma i åtnjutande av de statliga medlen för korttidspermitteringar är vi förbundna att plocka bort alla kostnader som inte är nödvändiga. Vi kan inte korttidspermittera och samtidigt hyra in konsulter.”

Alla projekt stoppades över en natt och samtliga anställda på R&D fick besked om 10 veckors permittering som inleddes direkt med 6 veckor utan arbete.

Andra bolag, som till exempel Volvo Cars med huvudkontor bara ett finskt spjutkast västerut på samma ö, gjorde en annan bedömning och körde på med de viktigaste tekniska projekten, just för att de är viktiga tekniska projekt där leverans på snabbast möjliga tid är kritiskt för bolaget.

Men på AB Volvo fanns alltså inga så kritiska projekt. Det är inte utan att man undrar hur Volvo värderar teknisk kompetens när det ses som en förmån att INTE ha ingenjörer jobbande på projekten. Ur Ny Teknik 8 maj, 2020 (källa TT), Volvos informationschef Claes Eliasson: ”det blir en väldig konkurrensnackdel att inte permittera när våra stora konkurrenter, både i Europa och i världen, har den förmånen.”

I artikeln talar Eliasson om Volvos stora kassa: ”Volvo skulle säkert kunna övervintra på den här kassan några månader eller så, men med det skulle bolaget tappa gentemot konkurrenterna”, enligt Eliasson.

Man hade ju som svensk hoppats att ett av Sveriges största bolag såg tvärtom på saken och tack vare den stora kassan kunde köra kritiska projekt just för att använda viktig kalendertid och vinna teknisk mark gentemot konkurrenterna.

Logiken verkar vara att ingenjörer inte skapar värde på AB Volvo så när man rimligt kostnadsneutralt kan slippa ha dem jobbande är det såklart mer attraktivt, det är en ”förmån” att de inte jobbar i tekniska projekt.

Skärpning Volvo, man kan inte vara ett världsledande bolag med den inställningen till kompetens och den synen på teknikutveckling för konkurrensförmåga.

Anna Norinder, civilingenjör

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt