Muller förlänger dödskampen

2011-08-23 23:00  
Norbert Andersson, bilreporter. Foto: Jörgen Appelgren

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Slutet för Saab Automobil tycks vara nära. Försäljningen har i stort sett avstannat. Räkningarna hopas och kronofogden säkrar tillgångar. Underleverantörer hotas av kraftiga bakslag och i många fall konkurs.

<p>Att Muller och Saab under hela krisen har spritt desinformation i stället för information har snarast förvärrat krisen. Vem orkar längre bry sig om nya "start-datum" för produktionen?</p> <p>När linan stannade tidigt i våras försäkrade Muller att Saab absolut inte hade några likviditetsproblem. Och stoppet i fabriken var bara en "liten morgonförkylning" deklarerade han på Saabs så kallade vårsalong.</p> <p>I dag vet vi bättre. Men det är så dags, när kronofogden har knackat på dörren och underleverantörerna inte får betalt.</p> <p>Betalt tycks däremot ledningen för Saab få - rikligt dessutom. </p> <p>Högste chefen Victor Muller har inte snålat när det gäller sig själv och affärskompanjoner: löner, bonusar och arvoden på tiotals miljoner kronor, </p> <p>som delvis gått till skattebefriade och soldränkta öar i Karibien.</p> <p>När ett litet konkursfärdigt bolag som Spyker köper ett många gånger större, men lika konkursfärdigt, bolag som Saab ska man kanske inte ha så höga förväntningar.</p> <p>Men det som ändå gjorde att många av oss hoppades att Saab skulle lyckas var de bilmodeller som var nästan färdiga att sättas i produktion samt företagets många duktiga ingenjörer och yrkesarbetare.</p> <p>Om företaget nu går i konkurs behöver det inte betyda slutet för bilarna. Såväl 9-4x som 9-5 är tillräckligt attraktiva för att locka köpare. Och en ny generation 9-3 är till stora delar färdigutvecklad. Den ska dessutom förses med nydanande teknik som en elektrisk bakaxel.</p> <p>Om det sedan räcker för att vända förlust till vinst är förstås en annan fråga. Men vid en konkurs öppnas företaget för insyn och seriösa investerare kan värdera tillgångar och möjligheter.</p>

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt