Opinion

”Motorsporten får hemläxa i hållbarhet”

Stig Blomqvist körde Svenska rallyt 2014 i en likadan bil som han blev världsmästare i 1984. Foto: Micke Fransson / TT Foto: Micke Fransson / TT

REPLIK. Det skorrar falskt om motorsportens företrädare. Svajiga påståenden och noll initiativ för att göra bilismen mer hållbar, skriver Mattias Goldmann, Fores.

Motorsporten har en hemläxa i sitt klimatarbete, där mycket gått åt fel håll på sistone. I STCC vann förut biogasbilarna, nu har man återgått till bensin. I rally var de förnybara drivmedlen på ingång, nu är det åter fossilt. Så tyvärr skorrar det falskt när Anders Ydstedt från Kungliga Automobilklubben och tävlingsförare Max Lindén slår sig för bröstet för motorsportens hållbarhetsengagemang.

Fordonsindustrin är mycket viktig för Sverige, och har faktiskt vuxit i betydelse trots att välkända varumärken nu är utländskt ägda och i vissa fall styrt om sin verksamhet. Denna utveckling har skett samtidigt som Sverige tappat sin ledande profil inom motorsporten – senast en svensk vann rally-VM var Stig Blomqvist 1984, senast en svensk vann Formel 1 var Ronnie Pettersson 1978. Det av KAK påstådda sambandet mellan framgångar i motorsport och fordonsindustrins utveckling är alltså minst sagt svagt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här