”Motorsporten får hemläxa i hållbarhet”

2016-04-08 14:21  
Stig Blomqvist körde Svenska rallyt 2014 i en likadan bil som han blev världsmästare i 1984. Foto: Micke Fransson / TT Foto: Micke Fransson / TT

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

REPLIK. Det skorrar falskt om motorsportens företrädare. Svajiga påståenden och noll initiativ för att göra bilismen mer hållbar, skriver Mattias Goldmann, Fores.

Motorsporten har en hemläxa i sitt klimatarbete, där mycket gått åt fel håll på sistone. I STCC vann förut biogasbilarna, nu har man återgått till bensin. I rally var de förnybara drivmedlen på ingång, nu är det åter fossilt. Så tyvärr skorrar det falskt när Anders Ydstedt från Kungliga Automobilklubben och tävlingsförare Max Lindén slår sig för bröstet för motorsportens hållbarhetsengagemang.

Fordonsindustrin är mycket viktig för Sverige, och har faktiskt vuxit i betydelse trots att välkända varumärken nu är utländskt ägda och i vissa fall styrt om sin verksamhet. Denna utveckling har skett samtidigt som Sverige tappat sin ledande profil inom motorsporten – senast en svensk vann rally-VM var Stig Blomqvist 1984, senast en svensk vann Formel 1 var Ronnie Pettersson 1978. Det av KAK påstådda sambandet mellan framgångar i motorsport och fordonsindustrins utveckling är alltså minst sagt svagt.

Däremot har KAK givetvis rätt i att avancerad fordonsteknik bör utvecklas i Sverige och skapa jobb i Sverige, här finns mycket riktigt ”en potential som bättre borde tas tillvara”. Det gäller inte minst på miljöområdet, där svensk drivmedels- och fordonsindustri kan dra nytta av att Sverige har världens mest långtgående mål; en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. Tyvärr har inte KAK ställt sig bakom målet och motverkar aktivt konkreta förslag från riksdag och regering för att nå målet.

Att man i motorsporten ”träffar människor och erfarenheter utbyts mellan olika grupper i samhället och gemenskap uppstår” är förstås sant, men gäller ju snart sagt vilken rörelse som helst. Det är också svårt att se att de som är helt ointresserade av bilar ska bli mer säkra i trafiken genom en ökad satsning på motorsport för ungdomar – det är ingen slump att KAK inte har någon källa till detta minst sagt svajiga påstående.

KAK, vars kungliga stöd härrör från år 1903, vill ”Förenkla bullerreglerna kring motorsporten”; öka bullret från bilarna. Det pekar tyvärr på att KAK inte tar hållbarhetsfrågorna på särskilt stort allvar – särskilt som de inte tar ett enda initiativ för ökat hållbarhet. Det illustreras av KAK:s webbplats som toppas av en röd Formelbil sponsrad av finsk betongindustri, och sökorden ”klimat”, ”kollektivtrafik” och ”fossilfri” ger alla noll träffar.

På Transportdagarna lanserade KAK visionen att ha uppemot 800 bilar per 1000 invånare, eller tre bilar per hushåll – knappast förenligt med hållbar, ansvarsfull bilism.

KAK:s brittiska motsvarighet Royal Automobile Club betonar kollektivtrafikens roll för ökad trafiksäkerhet och i Australien sätter RAC upp snabbladdare för elbilar. Det är rimligen bara en tidsfråga innan också KAK inser att den nuvarande positioneringen är ohållbar. Då är de varmt välkomna i 2030-arbetet.

Mattias Goldmann

VD för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt