Opinion

”Miljardsatsning ger säker godstrafik”

Godståg på väg till Kiruna. Foto: All over press
Karin Svensson Smith (MP) Ordförande riksdagens trafikutskott.jpg

DEBATT. Problemen på järnvägen påverkar inte bara resenärer och arbetspendlare, även industrin drabbas. Kostnaderna för att transportera gods ökar när tågen försenas av växelfel, nedrivna kontaktledningar och rälsbrott, skriver infrastrukturminister Anna Johansson (S) och Karin Svensson Smith (MP).

Regeringens mål är att Sverige ska nå EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. I den nya jobbagendan är investeringar för framtiden en viktig del, liksom en aktiv politik för företag och industri. Grunden är en utveckling som är socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbar. Det gäller inte minst i transportsektorn och är avgörande aspekter i regeringens storsatsning på godstrafiken.

Det saknas inte utmaningar för godstransporterna. På vägarna är lönedumpning och illojal konkurrens inte ovanligt. Istället för att sänka kostnader genom optimerade rutter, ökad fyllnadsgrad och bränslesnål körning pressas priser ned med lägre löner och sämre lastbilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här