Opinion

”Man vill bara gråta åt (ingenjörs)eländet”

”Jag som jobbat många år (20) inom SU, KTH m.fl. ser tydligt att det är en enorm skillnad på kvaliteten inom utbildningen för högskoleingenjörer och civilingenjörer. På KTH Valhallavägen (civilingenjör) fungerar allt som förr med en mycket bra hög kvalitet men det motsatta gäller för KTH Kista (högskoleingenjör) där allt är kaos och extremt dåligt ledarskap i toppen av organisationen. Stackars dessa studenter!” skriver läsaren Pelle. Foto: Scanpix

LÄSARKOMMENTARER. Fler eller färre nya kollegor? Och med lång eller kort utbildning i bagaget? Sveriges Ingenjörer gick i ett debattinlägg ut med budskapet: Stoppa tillflödet av ingenjörer. Därmed sågade fackförbundet Jan Björklunds upplägg med 400 nya ingenjörsplatser på KTH och Chalmers. Och ämnet väckte gensvar hos Ny Tekniks läsare.

Publicerad

Nils skräder inte orden: ”De flesta ingenjörer är idag överkvalificerade för sina arbetsuppgifter. Det är ett slöseri med resurser i ett samhälle om man lurar unga begåvade människor att bli ingenjörer, som sedan får sitta och rulla tummarna i en byråkrati. De flesta avancerade ingenjörsjobb har redan "out sourceats” till Indien eller Kina.”

Men Olle har en annan bild av läget: ”Att det råder brist på kompetenta ingenjörer är en bluff! Volvo Cars som säger att de söker massa ingenjörer men inte hittar några luras. De har fått massa erfarna och kompetenta sökande på olika kampanjer och mässor, men de tar inte in många. Interna budgetar stoppar anställningar. "Tvingas" (eller vill?) de kanske utveckla bilar billigare, tex i Kina??”

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här