Opinion

”Magnettåg är snabbast och billigast”

Sydkoreas första kommersiella magnettågsbana förbinder Incheons internationella flygplats med stationen i Yongyu. Och nya magnettåg med hastigheter på 550 och 600 km/h, är under utveckling, enligt debattörerna. Foto: All Over Press

LÄSARBREV. Vakna upp ur törnrosasömnen. Det är magnettåg som är framtidens teknik. Höghastighetstågen är både dyrare och långsammare, skriver Mikael Thorsén och Ole Rasmussen från Den skandinaviske magnettågsgruppen.

Magnettåg för hastigheter på uppåt 600 km/h utvecklas nu i både Kina och Sydkorea. Kina satsar stort med planer på tio nya banor för magnettåg, vilket ger under två timmars resa mellan Beijing och Shanghai jämfört med cirka fem timmar med befintligt höghastighetståg.

Skandinavien har ett kunskapscenter för magnettåg sedan 2013, även Danmark är öppna för den nya tekniken. Arbetet med magnettåg i Danmark styrs i dag direkt av transportministeriet. Den svenska regeringen och Trafikverket vägrar emellertid att informera sig om vad som pågår i detta kunskapscenter. Trots att Den skandinaviska magnettågsgruppen, DSMG, har föreslagit både dialog och utredningar händer det ingenting, magnettågsperspektivet förbigås till förmån för ”höghastighetståg”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här