M-politiker: Låt oss använda dubbdäck

2010-11-16 08:14  
Utökas förbudet  mot dubbdäck i Sverige kommer fler att tvingas välja de mer farliga dubbfria däcken, vilket kommer att leda till fler allvarliga trafikolyckor i Sverige, menar debattörerna. Foto: Scanpix. Montage: Ny Teknik.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Att värna om miljön i Stockholm innebär att resten av Sverige får leva med sämre trafiksäkerhet och fler olyckor. Det säger riksdagsledamöterna Ulf Berg och Lars Beckman, som vill ta bort förbudet mot dubbdäck.

Sverige har god tradition av att hålla en mycket hög ambitionsnivå när det gäller trafiksäkerhet. Det är naturligt i ett land där vi har långa avstånd och de allra flesta, som lever utanför de absoluta storstäderna, är beroende av bilen som transportmedel.

En avvikelse från det höga säkerhetstänkandet är att några kommuner i Sverige har infört förbud mot dubbdäck på utvalda gator. Det är enligt vår uppfattning en kraftig försämring av möjligheterna för oss bilister att köra trafiksäkert.

Det påverkar inte bara dem som bor i de aktuella kommunerna, utan det påverkar även trafiksäkerheten negativt i hela Sverige, eftersom de som nu väljer bort dubbdäck även kör bil i hela Sverige.

Det har kommit flera undersökningar som pekar på dubbdäckens stora betydelse för trafiksäkerheten. Skillnaden mellan att köra bil med dubbdäck och att köra utan är stor. Risken att drabbas av olyckor minskar drastiskt om bilen har dubbdäck till skillnad från om den har försetts med dubbfria vinterdäck. Risken att en trafikolycka får dödlig utgång kan öka med så mycket som 43 procent, enligt en undersökning från Trafikverket.

Forskningen är heller inte helt klar över om dubbdäcksförbudet på exempelvis Hornsgatan i Stockholm har någon större inverkan på miljön. Här argumenterar de som är för ett dubbdäcksförbud att de potentiella partiklarna som lösgörs i luften är farliga för oss människor. Det finns i?dag metoder för att minska antalet partiklar i luften, visar tester i Finland.

Det ska också uppmärksammas att det finns en större koncentration av partiklar i Stockholms tunnelbana än på Hornsgatan i Stockholm.

Utökas förbudet  mot dubbdäck i Sverige kommer fler att tvingas välja de mer farliga dubbfria däcken, vilket kommer att leda till fler allvarliga trafikolyckor i Sverige.

Vi anser att det vore djupt olyckligt och ett allvarligt avsteg från Sveriges tradition att värna trafiksäkerheten. Det är också viktigt att komma ihåg att det handlar om hela Sveriges trafiksäkerhet, eftersom bilisterna är mobila och det är inte, och får inte vara, en fråga för en enskild kommun att avgöra, eftersom beslutet påverkar så många andra.

Det handlar också om en viktig arbetsmiljöfråga för yrkesgrupper som är beroende för sin inkomst av att köra bil, och då är det av ytters­ta vikt att man inte gör avkall på trafiksäkerheten genom att förbjuda dubbdäck.

Ulf Berg

Riksdagsledamot Dalarna (M)

Lars Beckman

Riksdagsledamot Gävleborg (M)

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt