Opinion

”Ludvikaraset borde ha utretts av en haverikommission”

Hans Gleimar, civilingenjör, ledamot i Ludvika kommunfullmäktige
I januari 2017 påbörjades byggarbetena av bron i Ludvika. Den 13 juli, när gjutning pågick på brobanan, rasade plötsligt gjutformen och ställningen den vilade på. Tolv personer skadades. Foto: TT

DEBATT. En haveriutredning hade gett en välgrundad och gemensam beskrivning om händelseförloppet under broraset, anser Hans Gleimar, civilingenjör och ledamot i Ludvika kommunfullmäktige.

Byggandet av rasade järnvägsbron i Ludvika återupptas nu utan att orsakerna har klarlagts. Tolv personer skadades i broraset den 13 juli förra året. Det orsakar åtminstone ett års försening med kostnader för trafik och näringsliv i Ludvika.

Den rättsliga utredningen koncentrerar sig på det juridiska ansvaret. Arbetsmiljöverket har hittills endast krävt bättre kontroll av komponenter i ställningar. Risken är avsevärd, att de pågående utredningarna inte belyser de tekniska orsakerna och informationsöverföringen mellan aktiva i projektet och därmed missar möjlighet till lärande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här