Opinion

”Låt svenskt biobränsle göra flyget klimatsmart”

Anna Wilson vd föreningen Svenskt Flyg, (till vänster) Ann-Sofie Hörlin hållbarhetschef Braathens Aviation Foto: Anne Nyblaeus

DEBATT. Sverige lämpar sig väl för produktion av biobränsle för flyg. Men BioJet kostar mer än dubbelt så mycket att producera som vanligt JetA-bränsle. Det krävs att Energimyndigheten, Vinnova, politiken och näringslivet samarbetar för att snabbare gå från idé till storskalig produktion, skriver Anna Wilson, Svenskt Flyg och Ann-Sofie Hörlin, Braathens Aviation.

I år kommer mer än tre miljarder människor kliva på ett flygplan någonstans i världen. Och varje gång ett plan landar skapas ekonomiska värden – relationer skapas och stärks, affärer sluts och vi blir bättre globala medborgare. Samtidigt belastar det ökande resandet klimatet. Vi anser att innovation är bästa sättet att möta denna utmaning.

Flygresan har en miljökostnad och klimatpåverkan från flyget måste minska. De senaste trettio åren ger oss en tydlig bild av hur vi ska klara detta: genom ständiga förbättringar inom flygteknik har koldioxidutsläppen från flygfarten minskat med 70 procent per passagerare och flygkilometer.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här