Opinion

”Låt motorsporten ta täten i teknikracet”

Rally-VM 2016 Foto: Micke Fransson / TT

DEBATT. Fyrhjulsdrift, krockskydd och bränslesnåla motorer, på samtliga områden har motorsporten stått för avgörande teknikutveckling. Vi behövs som komplement till den högteknologiska forskningen, skriver Anders Ydstedt, KAK och Max Lindén, tävlingsförare.

Sverige är ett av de länder i världen som är mest beroende av sin fordonsindustri. Ungefär 135 000 människor arbetar på något sätt i branschen. Fordonsindustrin står för över tio procent av den svenska varuexporten och är dessutom en av de näringsgrenar som är mest forsknings- och utvecklingsintensiv med stora investeringar. Det är viktigt att goda förutsättningar skapas för att vi ska kunna fortsätta att hävda oss i en allt hårdare internationell konkurrens.

Högteknologisk forskning är nödvändig, men det finns också ett komplement till detta som ofta glöms bort, nämligen motorsporten. Historiskt sett har erfarenheterna från rally och racing av olika slag varit till stor hjälp för bilindustrin både i Sverige och globalt. Exemplen är många. Säkerheten är det kanske mest uppenbara.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här