Läsarna: Så laddar vi elbilen på några minuter

2011-04-04 07:41  
Forskare vid amerikanska University of Illinois har utvecklat en batterikatod som kan ge betydligt snabbare laddningar och urladdning av batterier. Utan att göra avkall på lagringskapaciteten. Foto: Scanpix

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

LÄSARKOMMENTARER. Lokala energilager eller högspänningsnät fram till ”macken”? En artikel om supersnabba 3d-batterier fick fart på läsarna.

”Coolt.” ”Låter lovande.” ”Kul!” Flera läsare gillade den nya batterikatoden som kan göra det möjligt att ladda elbilar lika snabbt som man tankar bensin i framtiden.

Samtidigt drog en intensiv diskussion om hur infrastrukturen ska klara så snabbladdade batterier. ”Okej, om man nu har fått batteriet att klara en så pass snabb laddning, kan man då få elnätet att klara dessa enorma effekter som måste krävas för att ladda bilarna med el på denna korta tid” undrar signaturen Filip.

Även signaturen Hysteriker är frågande: ”Om man ska ladda bilen med el lika fort och till samma körsträcka som bensin ger, hur stor blir effekten då? Hur ser eldistributionen ut till en mack som ska kunna tanka 10-20 bilar samtidigt?”.

Sv replikerar med en räkneövning ”Ca 10kwh/liter, en elbil gör ungefär dubbelt så långt på en kwh som en bränslebil. Det tar ungefär 5 minuter att tanka typiskt 60 liter i en bensinbil, vilket då motsvarar 600 kwh eller 300 kwh ekvivalent elbil, om man tankar på 5 minuter, vilket motsvarar 3,6 MW. En medioker kärnkraftsreaktor ger 600 MW. Så om man tankar 160 bilar samtidigt så behöver man en reaktor.”

Johan bemöter en småironisk kommentar om svårigheten med att dra fram kablar ”Man har naturligtvis högspänningsnät fram till en seriös laddstation om den ligger efter en motorväg! Ingen tror något annat. Det krävs ju en hög och mer eller mindre kontinuerlig effekt om man skall kunna tanka alla bilar som står i kö där, det skall kunna ske i samma eller högre takt jämfört med vad vi ser i dag på mackarna.”

AL ser problem med elproduktionen och vill heller byta batterier ”Var skall vi få all den el som behövs ifrån? Den behöver ju produceras nånstans, i samma ögonblick den konsumeras (laddas i bilen) med detta "bensinstationstänk". Varför inte ett batteribytessystem i stället?”

Signaturen Ingenjören är en av flera läsare som drar en lans för energilager. ”Jag är också som M inne på en lösning med ett lokalt energilager, kanske ett i var "pump". Det minskar behovet av toppeffekt in till tappstationen. Ett stadigt flöde som löper jämnt och fint är bättre ur många synpunkter.”

Anders W sticker ut i debatten. Han ser inget större behov av supersnabb laddning över huvudtaget ”En vanlig bensin/dieselbil tankas i genomsnitt mindre än en gång per vecka. Varför kräver alla att det skall kunna göras på mindre än tre minuter? Det är vansinne. Elbilar som laddas över natten duger alldeles utmärkt för de flesta. Effekten som krävs är mycket liten och vi behöver knappast bygga ett enda nytt kärnkraftverk för att elektrifiera Sveriges bilpark.”

På fredagseftermiddagen hade artikeln ”Nytt 3d-batteri laddar på några sekunder” fått 76 kommentarer. Läs alla här.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt