Opinion

”Lappa ihop Europas järnvägssystem”

DEBATT. Inför europeisk flyg- och koldioxidskatt samt en plastavgift. Med ökade miljöskatter kan vi lappa ihop Europas snåriga järnvägssystem samt investera i klimatvänligare flygplan och bränslen, skriver Said Abdu (L) toppnamn till Europaparlamentet.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

EU måste accelerera arbetet för klimatet. Vår tids största ödesfråga kräver styrmedel som underlättar teknikens framgång och samtidigt ger incitament för människor att göra miljömedvetna val. Vi européer måste betala mer för våra utsläpp. Intäkterna bör gå till att lappa ihop Europas begränsade järnvägsnät.

Miljöutmaningarna vi står inför är ett globalt problem. Sverige ska självfallet vara ett föredöme för att nationellt minska utsläppen men vi måste öka ambitionsnivån inom EU drastiskt. Det finns ingen nationell åtgärd som skulle påverka klimatet så positivt som ifall EU:s medlemsländer skulle öka sina ansträngningar.

Och EU gör redan mycket. Nyligen kom nyheten om att åtgärder mot plastpåsar implementeras redan 2021 och att engångsplastartiklar i EU förväntas förbjudas. Bara i år satsar EU 432 miljarder kronor på klimatforskning. Det motsvarar hela 10 procent av Sveriges BNP. Arbetet för att göra EU till en supermakt inom miljöarbetet måste fortsätta och fördjupas.

Täpp igen kryphålen

Vi behöver gemensamma regler för miljöutsläpp som täpper igen kryphål och som motverkar sund konkurrens. Som en följd av vår nationella flygskatt har antalet flygresor från närliggande flygplatser ökat. I år reser ungefär 140 000 fler människor från Köpenhamn, än föregående år. Det är inget fel att ha nationella ambitioner men Danmark (och andra europeiska länder) måste även de betala för sina flygutsläpp. Vi behöver en europeisk flygskatt som dels kompenserar klimatutsläppen, men som också ger incitament för tekniken att investera i klimatvänligare flygplan och bränslen.

Vi behöver dessutom införa en plastavgift och en koldioxidskatt. Det finns i dag fem biljoner plastartiklar i våra hav och år 2050 räknar man med att det finns mer plast än fisk i haven. Nästa år förväntas ungefär fem miljarder plastpåsar slängas som avfall. Det finns emellertid stora skillnader inom EU: i Polen används i genomsnitt 466 plastpåsar per person under ett år, medan motsvarande siffra i Danmark endast är fyra. EU måste skapa gemensamma incitament för att göra klimatsmarta val.

Tåg istället för flyg

Miljöskatterna bör användas för miljöinvesteringar som efterfrågas av EU-medborgarna. EU-medborgare reser allt mer men använder tyvärr flyg för sträckor som bör kunna utföras med tåg. Avståndet mellan St. Petersburg och Moskva är ungefär lika stort som landvägen mellan Malmö och Berlin. Ändå går det mer än dubbelt så snabbt att färdas genom Ryssland än genom Nordeuropa. Skulle EU binda ihop fler snabbspår skulle resan mellan Malmö och Berlin kunna kortas ned till endast fyra timmar. Det är dags att EU skapar en miljösmart infrastruktur för framtiden.

DELTA I DEBATTEN

Vill du skriva en debattartikel eller en replik?

Kontakta Ny Tekniks debattsida på debatt@nyteknik.se

Tänk på detta:

• Texten ska vara unik för Ny Teknik.

• Texten ska vara max 4 000 tecken inklusive mellanslag.

• Undvik förkortningar och utropstecken.

• Peka ut och beskriv ett problem eller en lösning, samt hur du eller ni vill lösa problemet eller ta vara på möjligheten.

• Var tydlig med vem du eller ni debatterar med och varför.

• Bifoga gärna porträttbild och ange fotobyline.

I dag åker, förvånande nog, flertalet svenskar till Spanien - med tåg. Men det är en resa som kan ta upp emot 50–60 timmar, med flera byten och olika tågbolag. Det är ett bökigt projekt att ta sig ned till Medelhavet och det måste bli enklare att göra klimatsmarta val.

Endast ett byte

Använd därför ökade miljöskatter för att lappa ihop Europas snåriga järnvägssystem. Vi behöver en bokningssida som gör det enklare att boka tågresor inom EU. En resa från Malmö till Paris ska heller inte innehålla fler än ett byte – flera byten gör det svårare att åka över natten och minskar incitamentet att välja tåg framför flyget.

Valet till Europaparlamentet i maj 2019 handlar om vilket Europa vi vill ha. Det handlar om hur vi ska lösa gemensamma utmaningar; med samarbete och öppenhet eller nationell egoism. Under den gångna valrörelsen ville inte ett enda parti ta till sig Liberalernas förslag på miljösatsningar inom EU. Tvärtom vill en fjärdedel av riksdagen att Sverige ska lämna EU. Det vore förödande, inte minst för klimatet. Vi behöver din röst i Europaparlamentsvalet, för mer EU – inte mindre.

Said Abdu

Kandidat till Europaparlamentet och tidigare riksdagsledamot (L)