Lägg större vikt på tågen

2011-04-12 23:00  
Norbert Andersson, tf chefredaktör. Foto: Jörgen Appelgren

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

En knäckt ledningsstolpe, tågstopp norr om Stockholm och en SJ-ordförandes bittra avskedsord fick de fyra borgerliga partiledarna att hastigt presentera en nyhet från vårbudgeten på Trafikverket: 800 miljoner kronor mer till järnvägarna.

<p>Visserligen hade man tidigare dragit in 700 av anslagen, så nettot från statskassan blev 100 miljoner. Några mätbara effekter på tågtrafiken lär det hur som helst inte ge.</p> <p>Men symbolvärdet var desto större denna dag, då ännu en ledningsstolpe knäcktes och tågen åter stannade.</p> <p>Medan antalet resenärer på tågen ökar, minskar framkomligheten. Därmed hotas överflyttningen av persontrafik från väg och flyg till spår. </p> <p>De senaste 15 åren har persontrafiken på järnväg ökat med 77 procent, enligt regeringen.</p> <p>Den anar nog att vinterns prövningar fått många resenärer att ompröva sina partisympatier, även om uselt underhåll, bristande kapacitet och utslitna tåg inte är en borgerlig uppfinning.</p> <p>Men i politikernas försök att blidka väljarna glöms en väsentlig del av tågtrafiken bort: godstrafiken, som bara har ökat svagt de senaste 15 åren.</p> <p>Förra året stod persontågen för 11,2 miljoner personkilometer och godstågen för 22,3 miljoner tonkilometer.</p> <p>En rimlig slutsats är att en överflyttning av gods från landsväg till järnväg är minst lika viktigt för miljön som motsvarande på personsidan.</p> <p>Inte minst måste mer av långa, gränsöverskridande transporter flyttas över till järnvägen. </p> <p>Vi hör till bottenskiktet i Europa när det gäller järnvägens andel av sådan godstrafik. Sverige ligger nästan tio procentenheter under det europeiska snittet på 40 procent (i tonkilometer, enligt Eurostat).</p> <p>Även här hämmar försummelser i järnvägsnätet utvecklingen. Exempelvis skulle vi snabbt öka kapacitet och minska energiförbrukning om tågen fick lasta mer. Det kan ske om vi ökar tågens längd, lastvolym och vikt.</p> <p>För detta krävs ingen högre vetenskap. Bara lite lyhördhet hos politikerna för industrins transportbehov samt nödvändiga investeringar i järnvägsnätet.</p>

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt