<p>Visserligen hade man tidigare dragit in 700 av anslagen, så nettot från statskassan blev 100 miljoner. Några mätbara effekter på tågtrafiken lär det hur som helst inte ge.</p> <p>Men symbolvärdet var desto större denna dag, då ännu en ledningsstolpe knäcktes och tågen åter stannade.</p> <p>Medan antalet resenärer på tågen ökar, minskar framkomligheten. Därmed hotas överflyttningen av persontrafik från väg och flyg till spår. </p> <p>De senaste 15 åren har persontrafiken på järnväg ökat med 77 procent, enligt regeringen.</p> <p>Den anar nog att vinterns prövningar fått många resenärer att ompröva sina partisympatier, även om uselt underhåll, bristande kapacitet och utslitna tåg inte är en borgerlig uppfinning.</p> <p>Men i politikernas försök att blidka väljarna glöms en väsentlig del av tågtrafiken bort: godstrafiken, som bara har ökat svagt de senaste 15 åren.</p> <p>Förra året stod persontågen för 11,2 miljoner personkilometer och godstågen för 22,3 miljoner tonkilometer.</p> <p>En rimlig slutsats är att en överflyttning av gods från landsväg till järnväg är minst lika viktigt för miljön som motsvarande på personsidan.</p> <p>Inte minst måste mer av långa, gränsöverskridande transporter flyttas över till järnvägen. </p> <p>Vi hör till bottenskiktet i Europa när det gäller järnvägens andel av sådan godstrafik. Sverige ligger nästan tio procentenheter under det europeiska snittet på 40 procent (i tonkilometer, enligt Eurostat).</p> <p>Även här hämmar försummelser i järnvägsnätet utvecklingen. Exempelvis skulle vi snabbt öka kapacitet och minska energiförbrukning om tågen fick lasta mer. Det kan ske om vi ökar tågens längd, lastvolym och vikt.</p> <p>För detta krävs ingen högre vetenskap. Bara lite lyhördhet hos politikerna för industrins transportbehov samt nödvändiga investeringar i järnvägsnätet.</p>
Lägg större vikt på tågen

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Aktivera Talande WebbEn knäckt ledningsstolpe, tågstopp norr om Stockholm och en SJ-ordförandes bittra avskedsord fick de fyra borgerliga partiledarna att hastigt presentera en nyhet från vårbudgeten på Trafikverket: 800 miljoner kronor mer till järnvägarna.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.