”Laddning på väg till Göteborgs elbilar”

2016-06-21 14:57  
Foto: TT

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

REPLIK. I sommar installeras 14 nya snabbladdare och till 2018 kommer 500 nya laddpunkter. Göteborgs Stad vill prioritera rätt investering, inte bara springa fort, skriver Alexander Sjöberg, Stefan Hellberg, och Anna Honnér.

Elbilsintroduktionen har pågått under en längre tid, men det är först på senare år som tillgång och efterfrågan har tagit ordentlig fart. I Ny Teknik den 7 juni skriver debattören Per Rosengren om problematiken i att finna en laddpunkt i centrala Göteborg. Här kommer positiva nyheter.

Trafikkontoret i Göteborgs Stad arbetar för att göra det möjligt för alla att färdas på ett hållbart sätt. Vi går från ett läge där prissättningen av fordon har varit den högsta tröskeln i elbilsintroduktionen till ett läge där tillgången på anpassad laddinfrastruktur utgör det primära hindret. Trafikkontoret, Göteborg Energi och Parkeringsbolaget arbetar i samverkan med ett stort antal aktörer, offentliga såväl som privata, för att kunna erbjuda attraktiva lösningar för bilägare.

För en elbilsägare är det en förutsättning att kunna ladda sin bil där den står parkerad mesta delen av tiden, vanligtvis vid hemmet eller vid arbetsplatsen. Göteborg Energi planerar för att under åren 2016-2018 installera 500 laddpunkter i bland annat Parkeringsbolagets och de kommunala bostadsbolagens anläggningar. Det kommer att lösa problemet för många på kort sikt.

För att långsiktigt kunna erbjuda normalladdning i parkeringsanläggningar arbetar vi med att ta fram en samverkansmodell för hemmaladdning i flerbostadshus. Denna modell kommer att föreslå och tydliggöra ansvarsområden och samverkansformer mellan nätägare, leverantör av laddinfrastruktur, markägare, elbilsägare och parkeringsaktör. Det kommer att bli en användbar modell oavsett om inblandade aktörer är stora eller små, offentliga eller privata och oavsett om investeringar finansieras av tillfälliga externa medel eller inte.

Tillgång till publik snabbladdning, som utgör ett viktigt komplement till den primära laddning som sker vid elbilens hemmaparkering, är ett annat viktigt perspektiv. I nuläget erbjuder tre aktörer snabbladdning i Göteborg. Under sommaren påbörjar Göteborg Energi en etablering av 14 stycken snabbladdare på strategiska platser runtom i staden.

Eldrivna fordon kommer att betyda mycket för att minska buller och förbättra luftkvaliteten i Göteborg och vi delar Per Rosengrens åsikt att laddinfrastruktur inte ska vara ett hinder i denna utveckling. Det är därför Göteborgs Stad vill prioritera att investera rätt, inte bara springa fort.

Alexander Sjöberg, projektledare Trafikkontoret

Stefan Hellberg, strategisk affärsutvecklare Parkeringsbolaget

Anna Honnér, marknads- och försäljningsdirektör Göteborg Energi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt