”Krossa myterna om elbilarna”

2011-06-21 06:36  
En eldriven bil är 2-5 gånger så energieffektiv som en dieselbil – alltså betydligt billigare i drift och riktigt miljövänlig ifall den körs på förnybar el. Därför vill vi bidra till att ta hål på flera av de myter som omgärdar elbilar. Elbilar är inte detsamma som små och långsamma golfbilar, även om det kanske var sant en gång i tiden, skriver debattörerna. Foto: Scanpix samt Colourbox

DEBATT. Elbilar är inte detsamma som små och långsamma golfbilar. Elbilar kan vara en liten stadsbil eller en lyxig buss, och allting däremellan. Men för att de ska bli överkomliga måste fler börja köra på el, skriver Eliza Roszkowska Öberg  riksdagsledamot (M) och Eva Håkansson Gröna Bilister.

Det står klart att framtidens vägtransporter kommer, och måste, skilja sig från dagens – dels för att minska vår miljöpåverkan och dels för att det är oklart om världens olja kommer att kunna mätta en värld där allt fler skaffar bil. Men det innebär inte att vi behöver backa ett sekel och göra avkall på den bekvämlighet som bilen ger oss i vardagen och i jobbet. Dessutom kommer industrialiserade länder inte kunna ställa om samhällsplaneringen från bilismen till något annat tillräckligt snabbt. Istället måste vi vara öppna för nya möjligheter och underlätta utvecklingen av klimatvänliga bränslen och bilar.

Det är positivt att fler och fler svenskar skaffar olika typer av miljöbilar, men samtidigt är kunskapen om elbilar låg eller baseras på missuppfattningar och myter. Dessa hindrar elbilsutvecklingen och i längden också omställningen mot en mer klimatvänlig fordonspark, där elbilarna har potential att bli miljövänligast av dem alla. Därför vill vi bidra till att ta hål på flera av de myter som omgärdar elbilar.
Elbilar är inte detsamma som små och långsamma golfbilar, även om det kanske var sant en gång i tiden. Det finns idag såväl bekväma familjebilar som kan ta hela familjen till fotbollsträningen, som sportelbilar som accelererar snabbare än många Ferraribilar.  Elbilar kan vara en liten stadsbil eller en lyxig buss, och allting däremellan.

Visserligen är räckvidden på en ”full tank” kortare för elbilar än för konventionella bilar (även om det idag finns batteriteknik som möjliggör 40 mils körning) men notera att en svensk personbil körs i genomsnitt 4 mil om dagen och 75-80 procent av deras körsträcka utgörs av resor som är kortare än så. En modern elbils räckvidd är alltså mer än tillräcklig och skulle kunna bli många familjers ”andrabil”.
Inte heller batteriladdningen är ett problem - det är bara att ladda över natten och man slipper stå i kö för att tanka - dessutom medför moderna batterier möjlighet till snabbladdning och batteribytesstationer finns på försök i en del länder. En eldriven bil är 2-5 gånger så energieffektiv som en dieselbil – alltså betydligt billigare i drift och riktigt miljövänlig ifall den körs på förnybar el.

Tyvärr stämmer det fortfarande att utbudet av elbilar alltjämt är begränsat, att det kan vara svårt att hitta ladduttag och att elbilar fortfarande är dyra i inköp. Men ju fler som intresserar sig för elbilar desto större volymer av elbilar kommer att produceras och då går priset ned. Det är därför glädjande att flera stora biltillverkare nyligen lanserat elbils- eller hybridvarianter, och att fler konsumenter därmed kan få upp ögonen för eldrift.

Vi har nyligen anordnat ett seminarium om elbilar i riksdagen för att höja kunskapen om detta bland beslutsfattare. Men för att utveckla framtidens vägtrafik krävs en saklig debatt - det är avgörande att kunskapen om elbilar ökar och når ut till fler. Fokus måste ligga på att bekämpa utsläppen och inte bilismen som sådan, och att stimulera utvecklingen av ny teknik istället för att drömma sig tillbaka till ett samhälle utan bilar. Alla alternativa bränslen kommer att behövas i framtiden – elbilar måste ses som en viktig och realistisk väg framåt.

Eliza Roszkowska Öberg (M)
Riksdagsledamot trafikutskottet

Eva Håkansson
Gröna Bilister

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

vill du synas här? annonsera

Debatt

SPONSRAT INNEHÅLL

ANNONS