Opinion

”Kräv minskade utsläpp från batteritillverkningen”

DEBATT. Det kan bli höga utsläpp av växthusgaser vid tillverkningen av batterier till elbilar. Risken ökar i takt med att elbilar får allt större batterier. Men utsläppen kan minska om fordonsindustrin ställer krav på sina batterileverantörer, skriver tre miljöexperter från IVL Svenska Miljöinstitutet.

IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort en litteraturstudie på uppdrag av Energimyndigheten och Trafikverket om energiåtgång och utsläpp av växthusgaser vid tillverkning av batterier till elbilar. Data varierar kraftigt. De beräknade utsläppen beror vilka bakgrundsdata som använts, vilka typer av fabriker man undersökt i studierna, vilka råvaror som används och vilken återvinning man räknar med. Det beror också på elmixen, där många studier räknar med 50-70 procent fossil el vid tillverkningen.

Vi fann att utsläppen per kWh batteri i genomsnitt är 150-200 kg koldioxid. Elanvändningen tycks öka i stort sett linjärt med storlek, alltså dubbelt så stora batteripackar ger dubbla utsläppen även om data är osäkra. Återvinningssystem i stor skala saknas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här