Opinion

”Kör tryggt och säkert med dubbdäck”

Utökas förbudet  mot dubbdäck i Sverige kommer fler att tvingas välja de mer farliga dubbfria däcken, vilket kommer att leda till fler allvarliga trafikolyckor i Sverige, menar debattörerna. Foto: Scanpix. Montage: Ny Teknik.

DEBATT. Dubbdäcksförbud minskar trafiken men inte mängden partiklar i någon nämnvärd omfattning. Problemet flyttar bara till andra gator. Priset för ett förbud är fler döda i trafiken, skriver riksdagsledamöterna Ulf Berg och Lars Beckman.

I en debatt i SVT nyligen ansåg miljöpartiets företrädare – som själv kör med dubbdäck - att bilister som bor i kommuner med dubbdäcksförbud ska byta till dubbdäck när man ska resa utanför, exempelvis Stockholm. Det visar på det orimliga i att olika kommuner har olika regler för dubbdäck och trafiksäkerhet.

Det är av största vikt att så många bilister som möjligt använder dubbdäck, men om man inte kör när det är halt så kan man välja dubbfria däck. Vår bestämda uppfattning är att bilister själva måste få välja vilka däck man ska köra på. Miljöpartiet i Stockholm vill ha ett dubbdäcksförbud i hela Stockholm och tyvärr finns det många olika MP-företrädare i fler kommuner runt om i Sverige som har samma uppfattning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här