”Köp inte elmaffians lögn”

2011-08-04 09:02  
En eldriven bil är 2-5 gånger så energieffektiv som en dieselbil – alltså betydligt billigare i drift och riktigt miljövänlig ifall den körs på förnybar el. Därför vill vi bidra till att ta hål på flera av de myter som omgärdar elbilar. Elbilar är inte detsamma som små och långsamma golfbilar, även om det kanske var sant en gång i tiden, skriver debattörerna. Foto: Scanpix samt Colourbox

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

LÄSARKOMMENTARER. Upphaussat och orealistiskt eller ett lysande alternativ för familjen som vill ha pengar över till annat? För att elbilen ska vbli överkomlig måste fler börja köra på el, skrev riksdagsledamoten Eliza Roszkowska Öberg och Gröna Bilisters Eva Håkansson i ett debattinlägg i början av sommaren. Och det var ett inlägg som fick Ny Tekniks läsare att reagera.

En av de första kommentarerna utan cirka 160 stycken (4 augusti 2011) kommer från Lars M. ”Familjen kör ca 3 200 mil elbil årligen sedan fyra år tillbaka. Vi sparar mycket pengar genom att slippa merparten av bensin/dieselkostnaden. Vi lade på i stället pengarna på en resa till Västindien samt köpte en nyare motorcykel. Att bara gynna lokala Statoil/Q8-macken får andra göra!”

Anders är inne på att plocka det bästa från två världar. ”För mig räcker det med eldrift i 2-3 mil för att jag skulle göra en stor besparing. Det blir rätt så många turer till affärer och andra småresor på ett år. I brist på annat vore det trevligt om det fanns ett eftermonterings kit som hjälper min vanliga motor så att det går lättare för den att arbeta. Hur den skulle vara konstruerad vet jag inte men det borde finnas alla möjliga vis att använda elmotor för att underlätta driften av dieselmotorn för att få lägre förbrukning.”

Tege Tornvall skriver: ”Visst är elmotorn 3-4 gånger effektivare än diesel- resp. bensinmotorer. Men diesel resp. bensin har i gengäld mångfalt högre energiinnehåll än batterier till elbilar. För energiinnehållet i ett (1) kg bensinekvivalent krävs runt 250 kg vanliga blybatterier, ett 50-tal kg nya litium/jon-batterier och nedåt 25 kg batterier av senaste typ (ännu inte på marknaden i fordon). För 10 mil räcker runt 5 liter diesel. Men man behöver ca 40 kg modernaste batterier, 80 kg litium/jon-batterier och uppåt 400 kg vanliga blybatterier. För att nu inte tala om vad batterierna kostar. Å andra sidan är runt 80 procent av alla enskilda bilfärder inom 5-6 mil. Med flera per dag blir det knepigt, och för långresor måste man fortfarande ha förbränningsmotor.”

Även Jens är skeptisk till batteribiten: ”Det är inget fel på eldrivna fordon, de må vara mindre roliga än en bensindriven bil, men de fungerar så länge batterier inte kommer in i bilden, för då vill jag inte längre vara med.”

Någon som kallar sig Bilpendlare i Norr fyller i: ”Det går åt mycket energi åt att värma kupén och få isfria rutor. El sitsar, el uppvärmda speglar samt allt går tungt på vintern. Höll på gömma att batterierna rasar i kapacitet i kyla.”

Även signaturen Sv är skeptisk till elbilar i svenskt klimat. ”Elbilar fungerar nog bra på Irland och andra ställen med stabilt tempererat klimat. Finns förvisso smällt salt batterier, dessa skulle kunna fungera bra i länder där de är mycket varmt. Batterier som är optimerade för kyla känner jag inte till. De är ju ganska kass och köpa en bil som man inte kan använda alls 3 månader om året.”

Och signaturen TimS menar att det hela är ett spel för galleriet. ”Så länge delar av Europas elkraft framställs med fossila bränslen kommer alla marginaländringar att ske med den delen. Fossilkraft har elverkningsgrad max 50 %. Kraftnäten mm 80 % verkningsgrad totalt. Laddare/batterier 80 %. Elmotor i bilen vid varierande last 90 %. Alltså totalt 0.5*0.8*0.8*0.9=0,28. En dieselbil med gå/stopp kommer ner till ungefär samma utnyttjande av fossilbränslet. Skillnaden är att fossilkraftverket lämnar spillvärme till kråkorna, medan dieselbilen värmer sig med det. Att bygga kärnkraft tar 10 år. Att ta fram elbilar tar några år. Hur vore det att börja i rätt ände?”

Men TimS får snabbt svar på tal från en annan läsare, signaturen lyml skriver: ”Verkningsgrad i procent av energiinnehållet är värdelöst när inte allting annat är identiskt.  Det relevanta är mil per krona respektive mil per miljöpåverkan (låt oss förenkla till mil per kilogram koldioxid). Ett elverk, även ett sådant som drivs på fossila bränslen, kan göras billigare och miljövänligare än ett distribuerat system med flera hundra förbränningsmotorer i bilar. Utöver det måste man inte transportera själva förbränningsmotorn i bilen vilket kan leda till ytterligare energi/pengabesparningar (om detta i sin tur slukas utav problemet med batterier och elmotorer låter jag vara osagt).”

Flera läsare anser att det är fel att lyfta fram elbilarna som ett renare alternativ. Leif skriver: ”Konstigt att så många går på elmaffians lögn om att elbilar är utsläppsfria, flyttar bara utsläppen någon annanstans, från Sverige till Danmark, Tyskland, Polen t.ex. Björn hakar på: ”Intressant det där med elbilar... Men var kommer elen i från?? Särskilt om kärnkraftverk läggs ner samtidigt som fler ska köra el-bil.”

Signaturen Wino är inne på att marknadens fria hand styr elbilarnas framtid. ”Om elbilar hade något tekniskt existensberättigande så hade dom redan funnits på marknaden utan subventioner? Elbilar är bara trams, det är bara miljömuppar, söderjournalister, bonnpolitiker och wannabe-ingenjörer på NyT som tror på något annat!”

Men Nils ryter ifrån till kritikerna: ”Klart som korvspad att eldrift snart står vid sitt stora genombrott av det enkla faktumet att de flytande bränslena inom några få år helt enkelt blir bra mycket dyrare jämfört med idag - även kineserna törstar ju väldigt mycket efter de begränsade mängderna kvarvarande olja!  Drömmen vore om det skulle gå att förse elbilen med en smart strömavtagare - så att bilen även kan "underhållsladdas" under färd.”

Läs alla kommentarer till ursprungsartikeln här

Katarina Ellemark

Mer om: Elbilar Debatt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt