Opinion

”Kasta inte friska pengar efter sjuka”

Enligt tidigare artiklar i Ny Teknik är utsläppen från etanol väsentligt högre än från bensin i samma bil om man tar med de extra utsläpp som en större energiåtgång vid framställningen medför, skriver debattör.s Foto: Scanpix
Jan-Olof Hedman, civilingenjör Tyresö

DEBATT. Helst skulle man beskatta etanolen minst lika mycket som bensin. Men här har vi ett politiskt dilemma. Staten har tvingat till investeringar i en infrastruktur för etanoldistribution och det är kanske inte populärt att göra dessa investeringar mindre värda alltför snabbt, spekulerar Jan-Olof Hedman, civilingenjör.

Bilen anses livsnödvändig. När de första rapporterna kom om att vi närmade oss ”peak oil” började man i panik leta efter alternativ till olja som drivmedel. Man förutsatte (önskade?) att förbränningsmotorer skulle dominera för lång tid framöver. Det var relativt enkelt att modifiera dagens bilmotorer till att gå på etanol eller biodiesel. Man kallar det förnyelsebart och då uppfattas det av många som miljövänligt.

Men klimatförändringen, där koldioxidutsläpp är en bidragande orsak, är i dag ett akut problem, vårt kanske största miljöproblem. Enligt tidigare artiklar i Ny Teknik är utsläppen från etanol väsentligt högre än från bensin i samma bil om man tar med de extra utsläpp som en större energiåtgång vid framställningen medför. Och alla alternativ till sockerrörsbaserad etanol är avsevärt värre i detta avseende. Eftersom det inte finns något filter i atmosfären som skiljer på koldioxid från olika källor hamnar också etanolutsläppen i atmosfären och omsätts lika långsamt som all koldioxid, det vill säga cirka 100 år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här