Opinion

”Kampen om Scania visar behovet av en industriminister”

Tillverkning av växellådor på Scania.

DEBATT. Sverige behöver ett Industridepartement med egen minister som aktivt driver industripolitiska frågor. Eftersom vår svenska politik kört i diket är kunskap det enda motmedel vi har kvar för att rädda svensk industri, skriver Fredrik Sidahl, Fordonskomponentgruppen.

Den 21 februari aviserade Volkswagen att man vill köpa resterande 11 procent av de röststarka aktierna i Scania och med detta helt äga Scania. Våra svenska politiker reagerade inte när VW redan för några år sedan började knapra i sig ett av våra svenska industrilok, Scania. I dag när man aviserar att köpa resten, verkar allt vara för sent, igen.

Att företag köps upp och slås samman har sällan någon annan drivkraft än besparingar som kallas synergier och effektivisering. VWs finanschef Hans Dieter Pötch lär ha talat om en besparingseffekt på 750 miljoner euro. Innebörden är att färre ingenjörer utvecklar saker i större serier. Här talar man inte bara om synergierna mellan MAN och Scania utan synergier i hela VW-konglomeratet.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här