Opinion

Kågesson får mothugg: Urspårat om spårbilar

Foto: JONATHAN NÄCKSTRAND / SCANPIX
Kjell Dahlström. Foto: Kaianders Sempler
Jan-Erik Nowacki. Foto: Kaianders Sempler
Per Kågeson. Foto: Lars Anders Karlberg

Transportforskaren och miljödebattören Per Kågesons debattartikel i veckans nummer om spårbilar fick två av Sveriges spårbilsauktoriteter Kjell Dahlström och Jan-Erik Nowacki att gå i taket. Här är deras moteld mot Kågesons kritik mot spårbilar.

Per Kågeson tar ställning mot utveckling av spårbilsystem och anför några vanliga argument mot denna nydanande teknik som vi vill bemöta på ett bredare sätt.

Automatiska spårbilsystembygger på att personbilsstora vagnar går på eller hänger under en bana på fri höjd över marken. Vagnarna kan användas både med bara en eller flera i samma vagn. Med flera i vagnen blir resan billigare. Vagnarna går direkt från start till mål när resenärerna vill åka, dygnet runt, utan tidtabell. Typiskt har en vagn plats för fyra passagerare och bör på sikt kunna tillåtas gå mycket tätare än dagens bilar, eftersom automatiken kan göras mycket säkrare än bilförare. Hållplatser kan anläggas i varje grannskap så att man bara har en kort promenad till och från spårbilen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här