Opinion

”Järnvägen blir viktigare om urbaniseringen avtar”

Arsam Abdollahi, infrastrukturexpert, PA Consulting. Foto: PA Consulting
Joacim Sundell, transportexpert, PA Consulting Foto: PA Consulting
Johan Warenlöv, järnvägsexpert, PA Consulting. Foto: PA Consulting

DEBATT. Om kontorsarbete från hemmet fortsätter när pandemin ebbat ut kan troligen fler tänka sig att bo längre från arbetet. Men en framtida ökad utflyttning från storstäderna innebär att järnvägens ställning av miljöskäl behöver stärkas, skriver Arsam Abdollahi, Joacim Sundell och Johan Warenlöv på PA Consulting.

Inflyttning till större städer har pågått under lång tid och landsbygden har länge sett en negativ befolkningstillväxt. Historiskt har urbaniseringen påskyndats av en attraktivare arbetsmarknad i storstäderna. För att minimera pendlingsavstånd har bostäder nära de största städernas stadskärnor varit attraktiva. En ökad inflyttning och en byggtakt som inte gått hand i hand med behoven har genererat prisökningar som gjort det svårare för fler att flytta till stora svenska städer.

Men sedan coronapandemins utbrott i Sverige under våren 2020 har vi sett hur tillvaron förändrats och hur folk uppmanats till distansering, minskat resande och hemarbete. Vissa företag räknar med att nuvarande arbetsförhållanden där många arbetar mycket hemifrån kan kvarstå även efter att pandemin börjat lägga sig.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här