Opinion

”Jag vet varför loggan ser ut som den gör”

LÄSARKOMMENTAR. Hårkorset ska ge en association till teknisk ritning men det är också en symbol för ”att stå i fokus”. Bertil Göransson har förklaringen till varför ABB:s logotyp ser ut som den gör.

Eftersom ABB:s svenska informationsavdelning tydligen inte känner till ABB-logotypens koppling till teknik, kanske jag kan bringa lite klarhet. Företaget Pentagram, som hade tagit fram den dåvarande logotypen för BP, British Petroleum, fick alltså ett uppdrag också av den nya ABB-ledningen.

Ledningen hade gjort klart att den nya koncernens namn skulle vara en förkortning av Asea och BBC, men under en "inkörningsperiod" skulle man skriva ut hela företagsnamnet under förkortningen:

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här