Investera tungt i trovärdighet

2009-05-12 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

För två veckor sedan blev det äntligen klart med Fouriertransform, statens riskkapitalbolag som ska investera tre FoU-miljarder i den krisdrabbade svenska fordonsindustrin. Det tog exakt 138 dagar för näringsminister Maud Olofsson att få ihop en styrelse till det här bolaget.

Men det finns ett problem: kompetensen. Inte så att den brister. Tvärtom. I den sju personer starka styrelsen, som leds av ordförande Lars-Olof Gustavsson, finns kunnigt folk med massor av erfarenhet av forskning, utveckling, investeringar och fordonsteknik.

Näringsministern har fått ett dreamteam - och det är det som är problemet. Halva styrelsen har gedigen erfarenhet av utvecklingsverksamhet i fordonsindustri. Det är bra. Och ingen skulle ens komma på tanken att ifrågasätta Hasse Johanssons kunskaper. Han är FoU-chef för världens effektivaste lastbilstillverkare.

Problemet är att tre ledamöter fortfarande är aktiva i fordonsindustrin.

Det finns en risk att jävssituationer kan uppstå när styrelsen ska behandla ansökningar om pengar till investeringar i FoU-projekt.

Det här är ett klassiskt svenskt problem. Landet är litet. Och nätverken många. Därför är det nästan omöjligt att hitta kompetenta personer till sådana här styrelser utanför de aktivas skara.

Den första och viktigaste investeringen för Fouriertranform blir i den egna trovärdigheten. Svensk fordonsindustri måste tro på bolaget.

***

Saab tror på framtiden, tittar i backspegeln i sin nya reklamkampanj och skryter med sitt dna från flyget. Men historieskrivningen börjar med fel plan. Saab 91 Safir, det enmotoriga skolplanet följdes av den illaluktande tvåtaktaren Saab 92.

***

Veckans framtidshopp: ett myller av småknoddar i färgglada kepsar med texten "Blivande ingenjör".

***

Om den självsäkre och alliansglade bilmogulen Sergio Marchionne ska ratta Saab vågar man kanske hoppas på en retroversion av Saab 96. Fiat 500 har ju blivit själva symbolen för det pånyttfödda Fiat. En bränslesnål småbil är precis vad Saab behöver.

***

Televerksingenjören Laila Ohlgren belönades med Polhemspriset, första kvinna dessutom, för sin idé att lagra det slagna numret i telefonens mikroprocessor. Och sedan skicka iväg hela sifferpaketet med en knapptryckning.

När hon i förra veckan tog emot priset och guldmedaljen uttryckte hon sig så här: "Förr sa man att kovan var knapp. Här kan man säga knappen blev kovan".

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt