Opinion

”Internationell satsning skapar jobb i Sverige”

Svante Andersson professor i företagsekonomi, Högskolan i Halmstad. Forskat om Born Global-företag i över 20 år.

DEBATT. Generellt stöd till företag att nå ut internationellt är oftast meningslöst. Identifiera och satsa istället på ”born globals” som tidigt har siktet inställt på den globala marknaden - de skapar både tillväxt och arbetstillfällen i Sverige, skriver ekonomiprofessorn Svante Andersson.

Born globals är företag som tidigt i sin utveckling drar nytta av resurser och har försäljning utomlands. Att utveckla ett speciellt stöd för born global-företag är en policyåtgärd som ligger i linje med forskningen inom området.

Forskningen har visat att stöd för internationalisering bör ta hänsyn till företags olika förutsättningar. Business Swedens program som fokuserar på born globals har förutsättningar att bli framgångsrikt. De har ett internationellt kontakt- och nätverk som born global-företag kan dra nytta av.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här