”Internationell satsning skapar jobb i Sverige”

2019-02-04 12:30  
Svante Andersson professor i företagsekonomi, Högskolan i Halmstad. Forskat om Born Global-företag i över 20 år.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Generellt stöd till företag att nå ut internationellt är oftast meningslöst. Identifiera och satsa istället på ”born globals” som tidigt har siktet inställt på den globala marknaden - de skapar både tillväxt och arbetstillfällen i Sverige, skriver ekonomiprofessorn Svante Andersson.

Born globals är företag som tidigt i sin utveckling drar nytta av resurser och har försäljning utomlands. Att utveckla ett speciellt stöd för born global-företag är en policyåtgärd som ligger i linje med forskningen inom området.

Forskningen har visat att stöd för internationalisering bör ta hänsyn till företags olika förutsättningar. Business Swedens program som fokuserar på born globals har förutsättningar att bli framgångsrikt. De har ett internationellt kontakt- och nätverk som born global-företag kan dra nytta av.

Kombinationen av internationella nätverk och företag som har en konkurrenskraftig produkt eller tjänst och en stark ambition att växa internationellt ger förutsättningar för tillväxt som skapar arbetstillfällen både i Sverige och i andra länder.

Internationell ambition

Problemet med tidigare exportstöd är att alla företag har behandlats på samma sätt. Alla företag har förväntats växa långsamt internationellt. Ett differentierat exportstöd är mer effektivt. Om ett företag inte har en företagsledning som har en internationell ambition, kommer troligtvis inte företaget att växa internationellt, även om de får stöd som underlättar internationalisering.

Teknikutveckling kostar pengar och den svenska marknaden är för liten för att få tillbaka satsat kapital (se till exempel artikel om företagen på 33-listan i Ny Teknik). Digitaliseringen har gett nya förutsättningar för att snabbt komma ut på internationella marknader. Spotify till exempel skulle inte ha blivit framgångsrikt utan en snabb internationalisering.

Via internet

Företag som kan distribuera sina erbjudanden via internet kan snabbt komma ut på internationella marknader. I dataspelsbranschen till exempel är hindren för internationalisering små och företag internationaliseras tidigt. Branschen växer kraftigt. 2011 fanns 117 svenska företag med 1512 anställda och 2015 fanns 236 företag med 3709 anställda.

Även traditionella tillverkningsföretag kan hitta nischsstrategier som gör att de kan växa snabbt internationellt.

Ett illustrerande exempel är Axelent AB i Hillerstorp. Företaget tillverkar skyddsutrustning för maskiner. De har vuxit internationellt redan från starten 1990 och har för närvarande över 75 procent av sin försäljning utomlands. De har all tillverkning i Sverige och har de flesta underleverantörerna i närområdet. 2017 hade företaget 217 anställda.

En fördel med att internationalisera sig tidigt är att företagen skapar en organisation som kan anpassa sig till olika internationella marknader. Detta innebär en konkurrensfördel mot företag som har skapat en organisation som enbart är anpassad för sin egen hemmamarknad.

Hantera konkurrens

Genom att vara aktiv på främmande marknader lär sig företagen vad olika kunder förväntar sig. Dessutom lär de sig att hantera olika konkurrenssituationer. Svenska företagsledare ser det som en konkurrensfördel att de är mer flexibla än företag med stora hemmamarknader, t ex amerikanska företag har innan de internationaliserats byggt upp en effektiv stabil organisation för sin hemmamarknad. Dessa företag kan sedan få svårigheter att anpassa sig till andra marknader.

Skräddarsytt stöd

Born globals återfinns i många branscher inte minst i de teknikintensiva. Ett speciellt stöd, skräddarsytt efter deras förutsättningar skulle skapa fler arbetstillfällen i Sverige.

Svante Andersson professor i företagsekonomi, Högskolan i Halmstad.

Forskat om Born Global-företag i över 20 år. Publicerade studier i ämnet: Andersson, S. 2018. Job creation in Swedish born globals. In Mandl, I. and Patrini, I. (eds) European Born Globals – Job creation in young international businesses. Routledge, London and New York, NY, pp. 41-62.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt