Opinion

”Inrikes fossilflyg kan visst ersättas med eldrift”

Anders Forslund, forskare, ChalmersKoordinator för Vinnova-projektet ”Elise - Elektrisk lufttransport i Sverige”. Foto: Annalena Larsson
Mauritz Anderson, forskare, Uppsala universitetKoordinator för Vinnova-projektet ”Elise - Elektrisk lufttransport i Sverige”. Foto: privat

REPLIK. Vårt elflyg kan ersätta en tredjedel av alla inrikesresor med flyg. Det innebär en enorm klimatpotential som vi helt enkelt inte får missa, skriver Anders Forslund och Mauritz Anderson, projektet Elise - Elektrisk lufttransport i Sverige.

Det går visst att bygga kommersiella elflygplan – även med befintlig teknik. Men vi måste också tänka nytt.

Det stämmer som skrivs i debattartikeln ”Batteridrift i större skala - flygtekniskt omöjligt”, att dagens batterier inte kan konkurrera i energitäthet med flygfotogen. Fotogenet är extremt energirikt, vilket gör att moderna flygplan som Airbus A350 kan ha en räckvidd på 1520 mil – tillräckligt för att flyga nonstop från Sverige till Australien.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här