Opinion

”Inför rejäl skrotningspremie för fossilbilar”

45 000 bilkadaver matas varje år in i kvarnen i Halmstad. När gripklon greppar en kaross låter det som när en konservburk knycklas ihop. Och det ser lika lätt ut. Foto: Jörgen Appelgren

DEBATT. Använd den höjda fordonsskatten till att stimulera övergången till fossilfri biltrafik. Det föreslår Gunnar Erlandsson som påminner om att det finns ett Sverige även utanför storstäderna.

Enligt finansdepartementets beräkningar uppgår nu fordons- och bränsleskatterna till ungefär 45 miljarder per år. De nyligen införda höjningarna av bränsleskatterna motsvarar 3,9 miljarder under 2016. Något av detta borde kunna användas till att stimulera övergången till ”fossilfri” drift. Allt annat är ett svek mot svensk miljö och internationella miljömål.

Många debattörer är storstadsmässigt förblindade och föreslår bara utbyggnader av kollektivtrafiken som enda lösning på de nya energimålen. Det finns ju ett Sverige utanför storstäderna där kollektiv trafik med rimlig turtäthet aldrig kan bli ekonomiskt försvarbar. Därför bör satsningar även göras på bilsidan genom kraftiga styrmedel som gynnar en snabb omställning till fossilfri drift.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här