Opinion

”Inför miljöbilspremie för lastbilar och bussar”

EU-länder har enats om skärpta krav för lastbilars utsläpp. Foto: TT

DEBATT. Det är fel att ställa åkarna i skottgluggen när man diskuterar bristande miljöambitioner i transportbranschen. När kunderna inte är beredda betala extra krävs politiska beslut som driver på utvecklingen. Det skriver Linda Styhre och Anders Roth, IVL Svenska Miljöinstitutet samt Morgan Stahlgård och Annika Persson, Sveriges Åkeriföretag Västra Götaland.

Få svenska företag betalar extra för miljöanpassade varutransporter. Det visar en undersökning bland transportinköpare som IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet har gjort.

Detta går på tvärs mot de politiska ambitioner som finns om en miljöanpassad transportsektor och möjligheten för godstransporterna att bli fossilfria till 2030. Nu behövs tydliga politiska styrmedel och regler för att öka takten i omställningen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här