Opinion

I dag järnvägen – i morgon internet

På samma sätt som trafikbolagen inte bygger sina egna spårvägar kan vi heller inte förlita oss på att marknaden ska bygga infrastrukturen för elektronisk kommunikation, skriver debattörerna från Stiftelsen för telematikens utveckling. Foto: Scanpix

DEBATT. Låt inte internet förfalla på samma dumsnåla sätt som järnvägsnätet gjort. Vi riskerar att få ett ineffektivt lapptäcke som bara når delar av landet och som sitter ihop med tejp, gummisnoddar och tuggummi, skriver Anne-Marie Eklund Löwinder, Peter Löthberg, Hans Wallberg och Anders Janson, i styrelsen för TU-stiftelsen.

”Vi är skyldiga till tre förseningar av tio”, säger SJ:s styrelseordförande Ulf Adelsohn till TT i en intervju i början av februari i den står också att den senaste vinterns snökaos har kostat SJ 360 miljoner kronor. Majoriteten av förseningarna beror på brister i infrastrukturen, som fel på kontaktledningar och växlar. Han fortsätter: ”I princip är vårt järnvägsnät överlastat i dag. Händer något blir allt försenat”.

Precis som den svenska järnvägen har även svensk infrastruktur för elektronisk kommunikation utsatts för ett politiskt ideologiskt experiment som vi ännu inte har sett de fulla konsekvenserna av.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här