Opinion

”Hur kan Trafikverket misslyckas så kapitalt?”

Antalet urspårningar, som här vid Stockholms central, skulle bli färre om Trafikverket blev en bättre beställare, både av underhåll och av nya projekt, enligt debattörerna. Foto: TT

LÄSARBREV. Vart har det förebyggande underhållet tagit vägen? Måste man inte ta i för att misslyckas med järnvägsunderhållet på det sätt som Trafikverket gjort, undrar Janne Eliasson i Fågelsjö?

Läser NyT nr 49 om järnvägsunderhållet. Det har ju debatterats rätt flitigt i och för sig, men jag har ingenstans sett att det stått en rad om fördelen med FU, förebyggande underhåll.

Mina sista 16 år, innan jag blev pensionär, jobbade jag på en processindustri, HMAB i Sveg. Hade nog inte jobbat mer än ett år där, innan all personal, som berördes av processen, driftoperatörer, verkstad, förråd, elektriker, fick en rejäl utbildning i fördelarna med FU.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här