Hönan och ägget är elbilens dilemma

2014-04-16 06:14  
Susanna Baltscheffsky, chefredaktör för Ny Teknik.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

LEDARE. Det här numret av Ny Teknik är ett dubbelnummer. Läsningen är tänkt att räcka över påsken, för nästa Ny Teknik kommer först den 30 april.

Men på webben kan du läsa tekniknyheter varje dag.

Och apropå påsk så tänker jag på hönan och ägget när jag läser artiklarna av Ny Tekniks reporter Charlotta von Schultz, om bristen på laddstationer till elbilar som går på enbart batteri.

Några exempel:

• Elbilarna kostar för mycket för att slå igenom brett. Batterierna är dyra och tekniken är inte helt mogen. En Nissan Leaf går på mellan 315 000 och 370 000 kronor, beroende på bilens utförande. Så elbilarna behöver bli billigare.

Men för att komma ner i pris skulle de behöva massproduceras så att produktionskostnaderna minskar.

• Ett avgörande skäl till att betala flera hundra tusen kronor för en bil är att kunna åka vart som helst, när som helst. Men det kan inte elbilen. Är laddningen slut tar det normalt åtta timmar att ladda. Risken är stor att en oplanerad tur, till ett jourapotek eller för att hämta tonårsbarnet i lördagsnatten, inte går att göra. Innan det finns snabbladdare i närheten kommer inte försäljningen att lyfta.

Men eftersom antalet elbilar är så få, är det svårt att motivera den utbyggnad av snabb­laddare som krävs.

• Regeringens elbilspolitik är inte på långa vägar lika tydlig som den norska, där exempelvis dagens 100 snabbladdare snart ska bli 500, tack vare statliga bidrag. Förmånligare subventioner för elbilar skulle sätta fart på marknaden.

Men batteriforskaren Kristina Edström sa i Ny Teknik nummer 7/2014 att tidigast 2020 är kostnaden för ett elbilsbatteri halverad. Fortare än så går det inte. Och att batterierna förstörs lite grand varje gång de laddas ur. Först år 2050 håller de lika många mil som en förbränningsmotor utan att bli sämre, tror hon.

Så kanske är det bra att regeringen inte lägger alla ägg i en korg och satsar på elbilarna som vårt nästa bekvämlighetsfordon.

Frågan är hur våra vardagsbilar drivs om säg 15 år. Vad tror du?

Glad påsk!

Susanna Baltscheffsky

Mer om: Elbilar Ledare

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt