Opinion

Gör oss stolta över vår fordonsindustri

Det krävs visionära ledare som satsar stort på elhybridteknik och lättare fordon för att framtidens bilar ska kunna utvecklas i Sverige, skriver Mats Alaküla, som är professor och hybridexpert.

Svensk fordonsindustri är i kris. Speciellt den av konkursmässiga amerikanska företag ägda personvagnsindustrin. Dessutom är den i behov av en kostsam strategisk förnyelse av produktsortimentet. Det krävs en genomgripande satsning nu på elhybridteknik, batteriteknik, laddningsinfrastruktur, ännu lättare och energisnålare fordonskonstruktioner med mera. Detta är en dyrbar omställning som kräver en visionär ledning beredd att uthålligt ta stora omställningskostnader.

Inom ett fåtal fordonsgenerationer kommer fossila bränslen att vara kommersiellt marginaliserade och transportindustrin att ha ställt om till förnyelsebara bränslen. Faith Birol, chefsekonom på International Energy Agency, säger: "We better leave oil before it leaves us". En övergång till fordon som drivs av biobränslen och el är inte bara en möjlighet utan en nödvändighet. Det största värdet med elhybridfordon är att de banar väg för laddhybrider (så kallade plugin-hybrider) vilka indirekt ger tillgång till ett helt nytt spektrum av förnyelsebara "bränslen" - de som kan föras över via elnätet (vatten-, vind-, sol med mera).

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här