Ge mattestjärnorna chansen

2012-06-12 23:00  
Mats Engström, chefredaktör.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

Låt oss kalla dem Mina och Zara.

Mina är duktig på matte. Däremot inte så bra på svenska eftersom hon nyss kom till Stockholm från ett land i Mellanöstern.

Jag träffade Mina på en ideell läxhjälp som vi drev i Tensta. Hon hade lätt att klara matteproblemen när hon förstod de rätt ålderdomliga orden. I skolan var det värre. Där hade lärarna inte tid att förklara uppgifterna eftersom det var så stökigt i klassen.

En annan tjej, Zara, ville ha MVG i allt. Hon löste de svåraste problemen i gymnasiematten utan vidare. Att välja ett högskoleprogram med mycket matematik var ändå inte aktuellt. Det var läkare hon ville bli.

Jag tänkte på Mina och Zara förra veckan när Stockholm var fullt av studentflak. Det var verkligen roligt att se de jublande tjejerna och killarna.

Det går säkert bra för Mina och Zara också. Men Sverige kan förlora två duktiga ingenjörer.

Alltför många studiebegåvade elever väljer annat än tekniska utbildningar. Dessutom är det skrämmande många ungdomar som inte får fullständiga gymnasiebetyg.

De som börjar ingenjörsprogram har ofta dåliga mattekunskaper med sig från gymnasiet. Det framgår av den aktuella rapporten Kunskaps­utmaningen från Sveriges Ingenjörer. Det finns mycket som borde göras.

Sättet att undervisa måste förnyas. Matematik är spännande. Ändå är många läroböcker trista.

Eleverna behöver fatta hur matematiken fungerar, inte bara hur man kopierar räknemönster. Här finns många goda exempel och idéer, men det tar för lång tid innan de når ut till majoriteten av skolorna.

Läraryrket behöver få högre status. Duktiga pedagoger betyder mycket för Sveriges framtida tillväxt. Det måste märkas i lärarutbildningen och i nivån på lönerna. Jan Björklunds satsningar på kompetens är bra, men räcker inte.

Klyftorna ökar mellan elever från rika och fattiga hem. Skolverket menar att bostadssegregationen tillsammans med det fria skolvalet bidrar till detta. Det är en förlust för hela Sverige att skolresultat alltmer beror på föräldrarnas inkomst.

Många som jublar på studentflaken kommer att bli jätteduktiga ingenjörer. Det borde vara ännu fler.

Initiativ som Sveriges Ingenjörers Teknikkollo och Mattecentrums läxläsning är utmärkta. Politiken måste också ta ansvar.

Sverige har inte råd att förlora begåvningar på ett skolsystem med stora brister.

Mats Engström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt