Opinion

”Gamla rapporter skapar en alltför negativ syn på elbilarna”

Tillkommande elproduktion i Europa blir allt renare, en elbil blir därför bättre och bättre över sin livstid, enligt debattören. Elbilen på bilden är en Mercedes B-class.
Olle Johansson, vd Power Circle.

REPLIK. Färska siffror visar att en Mercedes B-klass släpper ut 24 procent mindre koldioxid jämfört med den bensindrivna versionen. Elproduktionen i Europa blir allt renare och andelen förnybar el ökar ständigt, svarar Olle Johansson vd Power Circle.

Jonny Kellner försöker på Ny Tekniks debattsida reda ut elbilens miljöpåverkan. Det är förstås en viktig fråga, nu när de laddbara fordonen med besked gör entré på marknader runt om i Europa. I Sverige fanns vid årsskiftet exempelvis knappt 8 000 laddbara fordon, en ökning med 146 procent jämfört med året innan. Vår prognos är att beståndet fördubblas under innevarande år, till ca 15 500 laddbara fordon vid årets slut.

Kellner hänvisar till ett antal rapporter, samtliga med ett halvt decennium på nacken. Det kan vara dags för Kellner att förnya biblioteket. Exempelvis har den tyska testorganisationen TÜV nyligen redovisat en rapport där man beräknat klimatpåverkan från en Mercedes B-klass, med olika drivlinor. I korthet är slutsatserna att den eldrivna versionen släpper ut 24 procent mindre koldioxid jämfört med sitt bensindrivna syskon, tillverkningen inkluderat.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här