Opinion

”Fossilförbudet är ett luftslott som sätter krokben för lösningarna”

Ulf Svahn, VD Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet

DEBATT. Den nya regeringen vill både öka produktionen av biodrivmedel och samtidigt förbjuda bilarna som ska använda de fossilfria bränslena. Överenskommelsen saknar helt verklighetsförankring, skriver Ulf Svahn på Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet.

Överenskommelsen mellan S, MP, C och L innehåller ett avsnitt om fossilfria transporter. En av punkterna är förbud mot att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar efter 2030. Det är uppenbart svårt att förstå annat än att partierna vill se ett förbud mot förbränningsmotorer i personbilar efter 2030. Parterna har själva insett att det inte går utan ett godkännande av EU-kommissionen men vän av ordning frågar sig ändå hur det ska gå till.

Bensin och diesel kan produceras av förnybar och fossil råvara och redan i dag körs vissa dieselbilar helt på det förnybara biodrivmedlet HVO100. Både bensin och diesel säljs i dag med en inblandning av biodrivmedel som ökar över tid. Det innebär att det egentligen inte är förbränningsmotorn som är problemet. Något som partierna själva uppenbarligen har observerat då produktion och distribution av biogas ska premieras. Gasfordon har en förbränningsmotor och alla gasfordon säljs i dag med en bensintank. Laddhybridbilar har en förbränningsmotor då de är tänkta som hybridbilar med såväl el som annat drivmedel som bensin och diesel. Ska dessa inte få säljas efter 2030?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här