Opinion

Forskare: ”Sluta förlöjliga stödet till elcyklar”

Fredrik WikströmDocent Miljö- och energisystem, Karlstads universitet Foto: Karlstads universitet
Elcyklar blir ett vanligare inslag i stadstrafiken. Studier visar att det gör att fler låter bilen stå, men också att hastigheten på cykelbanorna ökar. Utvecklingen kräver att stadstrafiken anpassas, med bland annat bredare cykelbanor. Foto: Anders Wiklund / TT

DEBATT. Analysera effekterna av elcyklarna innan ni försöker punktera stödet. All teknik ska bedömas på saklig grund, oavsett om det handlar om kärnkraft eller pedalkraft, skriver Fredrik Wikström, docent Karlstads universitet.

Är regeringens stöd till elcyklar en effektiv miljöåtgärd eller är det skattemiljoner i sjön? Få miljöstöd har blivit så förlöjligade och ifrågasatta. Ebba Busch-Thor lovade i sitt Almedalstal att omedelbart riva upp stödet.

Moderata politiker på alla nivåer har beskrivit elcykelpremier som skattemiljoner i sjön. Ledarsidorna på såväl liberala som konservativa ledarsidor har återkommande raljerat över stödet till elcyklar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här