Opinion

”Förbränningsmotor för tunga vägtransporter blir fossilfri – med biogas och vätgas”

FH-lastbil driven av gas från Volvo. Foto: Volvo
Anders Johansson, Westport Fuel Systems, Göteborg. Foto: Westport

DEBATT. Tunga lastbilar som går långa sträckor kan bli fossilfria med förbränningsmotorer som matas med biogas och senare vätgas. Det kan ske redan i dag. Tekniken finns och Sveriges satsningar på biogas bereder vägen, skriver Anders Johansson.

Tunga och långa transporter på väg har hittills varit beroende av fossil energi, bensin och diesel. Frågan är om det någonsin blir möjligt att driva tunga transporter på långa distanser med el. Men det hindrar inte de tunga transporterna från att bli fossilfria inom kort. Biogas och vätgas kan redan idag användas för långa tunga transporter. Långtradartrafik som går genom vårt avlånga land behöver inte vara fossilt beroende.

Tekniken finns och Sverige har en stor fördel med sitt tidiga inträde i biogasvärlden. Flera moderna biogasleverantörer finns i vårt land. Det innebär att infrastruktur för att distribuera biogas redan finns och sprider sig även ut i landet från de större städerna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här