Opinion

”Förbränningsmotor för tunga vägtransporter blir fossilfri – med biogas och vätgas”

FH-lastbil driven av gas från Volvo. Foto: Volvo
Anders Johansson, Westport Fuel Systems, Göteborg. Foto: Westport

DEBATT. Tunga lastbilar som går långa sträckor kan bli fossilfria med förbränningsmotorer som matas med biogas och senare vätgas. Det kan ske redan i dag. Tekniken finns och Sveriges satsningar på biogas bereder vägen, skriver Anders Johansson.

Tunga och långa transporter på väg har hittills varit beroende av fossil energi, bensin och diesel. Frågan är om det någonsin blir möjligt att driva tunga transporter på långa distanser med el. Men det hindrar inte de tunga transporterna från att bli fossilfria inom kort. Biogas och vätgas kan redan idag användas för långa tunga transporter. Långtradartrafik som går genom vårt avlånga land behöver inte vara fossilt beroende.

Tekniken finns och Sverige har en stor fördel med sitt tidiga inträde i biogasvärlden. Flera moderna biogasleverantörer finns i vårt land. Det innebär att infrastruktur för att distribuera biogas redan finns och sprider sig även ut i landet från de större städerna.

Allt fungerar ungefär som det har fungerat länge med bensin och diesel. Motorer för biogas och vätgas fungerar minst lika bra som dagens lösningar avseende motorstyrka, vridmoment och bränsleeffektivitet. Att köra så kallade långtradare fossilfritt är alltså möjligt redan i dag. Och det utan att alla de nackdelar som elbilsägare hela tiden måste ge akt på: Hur lång räckvidd har fordonet? Var det kan finnas laddställen? Hur lång tid tar laddningen? 

Att köra på biogas och vätgas är inte krångligare än att använda de traditionella fossila bränslena. Men framdriften blir fossilfri.

Som skribenten Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige menade i Ny Teknik nyligen pågår en mycket gynnsam utveckling av biogas i Sverige. Samtidigt finns stora planer inom EU och nu också i Sverige att satsa på vätgas som framställs av el, i första hand vindkraft. Sverige har med många års utveckling av produktion av biogas kommit en bra bit in i det fossilfria samhället. Resan kommer att fortsätta med komplettering av vätgas.

Jag kan höra invändningarna; elmotorn har bättre verkningsgrad, förbränningsmotorn tillhör den gamla, fossilberoende världen, vätgas till bränsleceller och elmotordrift är det bästa sättet för att göra långa tunga transporter fossilfria.

Men faktum är att elmotorer i kombination med bränsleceller som drivs av vätgas är inte ett bättre alternativ. Det blir visserligen fossilfritt. Men kombinationen bränslecell-elmotor utnyttjar inte energin i vätgasen på bästa sätt. Dessutom blir livscykelkostnaden högre. Testresultat visar att förbränningsmotorer som matas med vätgas ger bättre verkningsgrad och dessutom till lägre kostnader.  

Biogas och senare vätgas kan ge oss bra fossilfria alternativ till bensin och diesel. Det är därför riktigt som Maria Malmkvist, vd för Energigas skriver att lagstiftning och regelsystem måste bli tydligare och mer långsiktiga. 

Ska vi då se på all annan utveckling av motorsystem för långa tunga vägtransporter som förfelad och onödig? Nej, att lämna det fossilberoende samhället är krävande och kommer att innebära en stor omställning. Av alla de olika utvecklingsprojekt som finns, kommer säkert flera visa sig vara mycket användbara på längre sikt.

Dessutom måste vi tänka oss att det inte finns en enda lösning för att sluta använda bensin och diesel. Det krävs flera olika tekniska system för att helt och hållet kunna bli ett fossilfritt samhälle. Vi ser redan hur personbilar som går relativt korta sträckor och utan mycket last mycket väl kan vara helt el-drivna.

Men en sak är säker. Att Sverige fortsätter att importera biodrivmedel som direkt ersättning av diesel och bensin är inte en väg framåt. Tung lastbilstrafik på långa distanser behöver drivmedel som är fossilfria och hållbara i grunden och då helst producerat i vårt eget land eller i något av grannländerna. Då är biogas och senare vätgas, vägen fram i kombination med den motorteknik som redan finns tillgänglig idag.

Anders Johansson, vd Westport Fuel Systems, Göteborg