Opinion

”Förädla bonus malus – satsa på seriehybrider med små batterier”

Mercedes E-Class Plug-in Hybrid på North American International Auto Show i Detroit, Michigan, USA, 2016. Foto: Science Photo Library
Urban Kristiansson. Foto: Privat

DEBATT. De elektriska drivlinorna trumfar förbränningsmotorer på alla punkter. Vi behöver ett förändrat bonus malus-system, som premierar de mest miljövänliga drivlinorna, skriver Urban Kristiansson.

Ångmaskiner försvann inte för att kol och ånga tog slog utan för att förbränningsmotorer var en bättre produkt. Förbränningsmotorer försvinner inte för att olja och bensin tar slut utan för att elektrifierade drivlinor är en bättre produkt.

För premiumsegmentet har tveklöst ”point-of-no-return” passerats när det gäller elektrifierade drivlinor på grund av deras goda körbarhet och status. Utmaningen är att utforma elektrifierade drivlinor för gemene mans transportbehov till en försvarbar kostnad samtidigt som så många ”el-mil” som möjligt körs. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här