Opinion

”Flygskatten – ett slag i luften”

DEBATT. Det är ju bränslet och dess utsläpp, inte själva flygresan, som är problemet. Stimulera övergången till förnybart flygbränsle och effektivare flygplan, i stället för att beskatta resenärerna, skriver Rickard Nordin (C) och Anders Åkesson (C).

I dag står flyget för en relativt liten del av de globala utsläppen. Samtidigt flyger vi alltmer och alla prognoser pekar på att det kommer fortsätta öka. Hur flyget påverkar klimatet diskuteras flitigt och det råder ingen tvekan om att flygets påverkan måste minska. Det kan ske på olika sätt, till exempel genom rakare flygvägar, gröna inflygningar och effektivare motorer.

Ett väldigt effektivt sätt att minska utsläppen från flyget är att fasa ut det fossila bränslet. Det är ju bränslet och dess utsläpp, inte själva resan, som är problemet. Vi i Centerpartiet vill stimulera övergången till mer förnybart flygbränsle och effektivare flygplan.

Därför lägger vi nu fram ett förslag för mer biobränsle i flyget, en kvotplikt som stegvis ökar kraven på inblandningen av förnybart bränsle. Den positiva effekten på klimatet ökar varje gång kvotnivån stiger. Bit för bit ställer vi högre krav på andelen förnybart bränsle. Så skapar vi styrmedel för flygindustrin att ställa om. Så får vi en verklig klimateffekt och ett grönare flyg.

I dag är tillgången till biobaserat flygbränsle begränsad. Potentialen att producera biobränsle för flyget är dock stor. Med vårt förslag om kvotplikt för flyget kommer efterfrågan att öka och investeringar i produktionsanläggningar i Sverige kan växa fram. Så skapas gröna arbetstillfällen, forskning och teknikutveckling stimuleras, samtidigt som vi tar tillvara råvaror som finns i Sverige.

Regeringen väljer i stället att blicka bakåt. Man ser bara ett sätt att minska flygets klimatpåverkan – att vi reser mindre. För att tvinga fram det har man föreslagit en flygskatt, som ska betalas av resenärerna. Det spelar ingen roll om flygbolagen går över till förnybart bränsle eller flyger mer klimateffektivt. Något styrmedel för bolagen att ställa om finns inte. Skatten är lika hög oavsett. Den enda klimateffekten är en förhoppning om att svenskarna ska flyga mindre.

Den typen av skatt är – om uttrycket tillåts – ett slag i luften. Effekten är väldigt låg och högst osäker. Men framför allt bidrar den inte på något sätt till den gröna omställning som måste ske. Tvärtom riskerar regeringens flygskatt att bli ett hinder för det omställningsarbete som nu pågår i branschen.

Centerpartiet säger nej till regeringens ineffektiva flygskatt. Människor måste kunna snabbt och smidigt förflytta sig långa sträckor, oavsett om det handlar om att åka till Kanarieöarna med familjen eller hälsa på mormor i Norrbotten. Samtidigt vill vi ta krafttag för att minska flygets klimatpåverkan.

Med vårt förslag kan dessa två ambitioner förenas. Lösningen är inte att bestraffa alla svenskar som vill besöka en släkting som bor i andra änden av landet eller förlänga den svenska sommaren på varmare breddgrader några veckor om året. Det är inte resan i sig som är problemet – utan utsläppen den genererar. Det är därför orimligt att beskatta själva flygresan.

Vårt förslag gör jobbet, både billigare och mer effektivt än en flygskatt. Faktum är att redan med en inblandning av fem procent biobränsle är klimateffekten större än med regeringens flygskatt. På sikt kan en kvotplikt ge minst dubbelt så hög klimateffekt, till samma kostnad som flygskatten.

Med Centerpartiets förslag om obligatorisk inblandning av biobränsle kan vi få ett grönare flyg och samtidigt behålla möjligheten att snabbt och enkelt ta oss till olika delar av landet. Så stärker vi klimatet och minskar den regionala klyftan.

Rickard Nordin (C), klimatpolitisk talesperson

Anders Åkesson (C), trafikpolitisk talesperson