Opinion

”Fler randomiserade tester hade lärt oss mer om pandemin”

Foto: Johan Nilsson/TT
Centre for Translational Microbiome Research (CTMR) på Karolinska institutet. Foto: Tobias Ohls

DEBATT. Att testa mycket är bra, men även att testa mer systematiskt. Det är förvånansvärt lite vi lärt oss på riktigt från data under pandemin, skriver forskarna Fredrik Gustafsson, Andreas Wacker, Bo Bernhardsson och Kristian Soltesz.

Testa mycket är bra, men att även testa lite mer systematiskt kan leda till värdefulla insikter. Detta är slutsatsen vi drar utifrån en återblick på tre nyckelfrågor som ställdes av forskare, politiker, media och inte minst en bred allmänhet i början av det gångna året med coronaviruset:

● Varför gjordes inte fler tester?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här