Opinion
”Flaggskeppen är sämst på digital omställning”
DEBATT. Att den digitala resan handlar om teknologi är en missuppfattning som gör att företagen hamnar på villovägar, skriver Johan Löfmark, TCS.
Begreppet ”digital transformation” har snart letat sig in till vartenda styrelserum och ledningsgrupp. Tyvärr tror många att det är banbrytande teknik som är nyckeln till framgång.
Media och presentationer av olika slag är numera fyllda med förkortningar och begrepp för nya teknologier som ML, AI, VR, IoT och Blockchain, för att bara nämna några. Om teknikerna används rätt är de förstås fascinerande och rymmer fantastiska möjligheter till förbättrade kundupplevelser, nya tjänster, nya affärsmöjligheter och på makronivå till förändring av hela branschstrukturer.
Men allt oftare används förkortningarna utan att sättas i en organisatorisk eller branschmässig kontext. De blir till avlatsbrev i VD-ord och i finansiella rapporter för att försäkra omvärlden om att företaget eller organisationen inte ligger efter i utvecklingen.
Tyvärr är det nästan alltid de bäst skötta företagen, de som gör allt rätt, som misslyckas med teknikskiften. Det är framgångens förbannelse.
Kreativ förstörelse observeras dagligen där de digitala bolagen driver på en branschglidning och ger andra mer traditionella företag och branscher ny konkurrens. Förändringen inom detaljhandeln är ett skräckexempel. Men vi ser samma mönster upprepa sig i de flesta branscher, oftast snabbast i de historiskt sett konservativa branscherna såsom finans-, försäkrings- och fordonsbranschen. Ta exemplet med Tesla som tvingat varenda biltillverkare att försöka springa fort mot självkörande elbilar.
Under mitten av 2017 var Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon och Facebook några av de mest värdefulla företagen i världen. Självklart kan digitala utmanare – som Klarna och Spotify – även ses här i Norden, men nu allt mer sällan. Med produkter och tjänster som är skapade och utvecklade med den digitala världen inbyggd i ryggraden har de nya uppstickarna uppnått dominerande marknadsandelar och värderas ofta långt mycket högre än de ”gamla giganterna”.
Hur kan det komma sig att exempelvis de etablerade svenska storbankerna som årligen investerar mångmiljardbelopp i ny teknik ännu inte lyckats etablera en enda tjänst som särskiljer dem från konkurrenterna? BankID och Swish i all ära men de är inga tjänster som skapar några konkurrensfördelar utan delas av alla banker. Sverige saknar i dag en stjärna på digital transformation som verkligen har genomgått en digital förändring i grunden, oavsett vilken bransch vi tittar på.
Utmaningen ligger helt i den organisatoriska förmågan att genomföra förflyttningen, att etablera de interna förmågorna och förutsättningarna för transformationen, vilka är långt mer genomgripande och svårare än den teknik som används. Denna fundamentala förändring kan inte lämnas till en ensam nytillsatt Chief Digital Officer, som för övrigt är en titel som vi sett växa i popularitet med 235 procent under de senaste 18 månaderna.
Dagens teknik är fantastisk och den kommer vara ännu mer fantastisk imorgon. Sverige har en framgångsrik historia av att utveckla dynamiska och innovativa företag. Men förmågan att leva i den nya digitaliserade världen är helt beroende av företagets interna resa. De flesta kommer dock att misslyckas och störst risk är det för de som varit förebilder i gårdagens affärslandskap.
I detta epicentrum av förändring så är det inte teknologin och tekniken som definierar vinnarna utan det är organisationens förändringsförmåga. Svenska företag måste anamma digitalisering i grunden för att vi inte ska riskera att halka efter i den digitala utvecklingen. De måste tänka om och börja fokusera på det som verkligen gör skillnad i organisationen.
De nya digitala teknologierna är imponerande och kommer att vara ännu mer fantastiska imorgon. Företagen behöver fokusera på kapaciteten att identifiera och hitta koncept för nya idéer, men viktigast av allt är att förändra organisationens förmåga att ta de nya idéerna till marknaden. Det är denna process som vinnarna i nästa generations digitala affärslandskap kommer fokusera på, inte förmågan att lära sig förkortningar på nya teknologier.
Johan Löfmark, digital partner, Tata Consultancy Services (TCS)