Opinion

”Fiffigt reptrick - men är det miljösmart?”

Foto: Robert Torma / Naturfotograferna /IBL Bildbyrå

SLUTREPLIK. Demontera bilarna direkt på skroten, före malningen, då behövs inte anläggningen i Halmstad, skriver Conrad Luttropp, Maskinkonstruktion, KTH

Utmärkt att Stena Recyclings vd Kristoffer Sundsgård svarar på min kritik över dagens bilskrotning men han missar en av huvudpoängerna med min text.

När man skrotar så blandar man bilar med övrigt metallskrot i ett flöde in i en kvarn. Blandningen består av cirka 20 procent bilar och 80 procent övrigt metallskrot. Därmed hamnar man i det vi kan kalla müsliproblemet. Om man behöver ingredienser till ett kakbak så går man till affären och köper russin, smör och havreflingor. Man köper inte müsli och sätter sig att pilla ut russin och havreflingor ur blandningen. I denna metafor innehåller müslin dessutom både ägg, kanel, salt, peppar, sand mm.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här