”Fel molnlösning kan utvecklas till ett gisslandrama”

2020-02-10 07:50  
Pernilla Rissanen, Nordenchef, Kofax

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

DEBATT. Låt dig inte luras av enkelheten i molntjänsterna. Risken finns att affärskritiska system blir gisslan hos molnföretaget, skriver Pernilla Rissanen, Kofax.

Just nu är det molnet alla talar om och försöker förhålla sig till. Hur kommer vi snabbast möjligt upp i molnet? Vilken molnstrategi ska vi ha? Vilken molnleverantör är bäst för oss? Eller ska vi försöka oss på att bygga ett eget moln.

Molnet med dess oändliga kapacitet ska sluka alla data vi producerar och processa all information. Det ska också vara enkelt att koppla upp sig mot molnet och hämta ned dina data varhelst du befinner dig.

Enklast är att bara köpa access till eller hyra ett färdigt system i form av ett SaaS-baserat system Software as a service, det vill säga en programvara som helt och hållet befinner sig i molnet. Då är det i princip bara att mata molnapplikationen med information. Ingen större tid behöver läggas på att bygga upp något eget utan mycket fungerar efter en ganska kort inkörning. Det krävs inte heller egna servrar eller lagring.

Tilltalande flytt

För många, särskilt ledningarna i större organisationer är det säkert oerhört tilltalande att flytta ut en massa it. Det är ju ändå så svårt att hänga med i kraven på säkerhet, uppdateringar och annat.

Det är först när det blir dags att migrera vidare till något nytt eller när ni vill börja använda ai-teknik som problemen börjar torna upp sig. När ni efter ett antal år börjar se er om efter ett nytt ärendehanterings- eller CRM-system som är modernare eller bättre lämpat för verksamheten så kommer problemen. All information som lagts in i systemet blir knepig att ta med till ett nytt system. Det gäller även för affärskritiska funktioner.

Systemet blockerar

Plötsligt blir det svårt, mycket svårt att utan enorma kostnader ta med sig innehållet till det nya systemet. Lite som om du skulle vilja ta med dig ditt Facebook-flöde till en annan plattform.

Om det dessutom handlar om att effektivisera ärendehanteringen med ny ai-teknik och ai-applikationer, eller om det finns robotar som ständigt behöver hämta information i ditt SaaS-system så är samarbetsproblem mellan systemen legio. Det hyrda systemet i molnet blockerar sådant ganska effektivt.

Tanken är helt enkelt samma som på stordatorns tid, nämligen att ni ska låsas in utan möjlighet att välja bland framtidens mer konkurrenskraftiga system. Ni är fast. Ofta erbjuds lösningar i form av Saas-leverantörens egna system eller system från deras samarbetspartners, givetvis till ett avsevärt högre pris. Ni har blivit gisslan i det system som från början verkade så smidigt.

För vi vet inte vilka behov av system som din organisation har i framtiden. Vi vet inte hur det kommer att se ut och vilka frihetsgrader ni kommer att ha till att välja det optimala för er verksamhet.

Dikterar villkor

Åttio- och nittiotalens persondatorrevolution startade som en reaktion på stordatorn som dikterade villkoren för dataanvändningen och som också skapade en obehaglig vision av ett 1984-samhälle.

I dag finns en allt starkare rörelse som varnar för en sådan utveckling. De vill absolut inte att deras information lagras i system och på platser där det är svårt att kontrollera vem som har tillgång till datan och vad som händer med den. De vill inte ens ha samarbeten med organisationer som lagrar information på det sättet och de vill definitivt inte uppleva att budskap riktas till dem baserade på information som plockats ur deras egna system.

Med en sådan utveckling kan det bli rusning från dessa SaaS-system i syfte att återta kontrollen över de egna affärskritiska systemen och den egna informationen.

Öppet protokoll

Innan ni investerar tid, pengar och framför allt affärskritisk information i SaaS-baserade system se till att:

  • Du kan ta med dig informationen via ett öppet protokoll - inte via begränsade format, via SAaS-leverantörens ”preferred partner” eller andra inlåsningar.
  • Eventuella framtida ai-baserade robotar kan ställa frågor till systemen utan problem.

Pernilla Rissanen, Nordenchef, Kofax

Kofax, fd Readsoft, är ett mjukvarubolag som arbetar med intelligent automatisering.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt