Opinion

"Fånga in koldioxiden och använd till metanol"

Försäljningen av etanolbränslet E85 har varit rekordhög 2011, men det beror på en gynnsam prisrelation till bensin. Även om en del debattörer tror att etanolens ”miljö-rykte” spelar in är det i verkligheten ”mest mil för pengarna” som har varit utslagsgivande. Foto: Scanpix samt Volvo

LÄSARBREV. Det är metanol som kan bli vår räddning, enligt J-G Hemming. Istället för att göra etanol av eftertraktad biomassa föreslår han en satsning på "triflexfuel", ett bränsle med en blandning av bensin, etanol och metanol.

Regeringens planer att införa kvotplikt för ickefossila drivmedel kommer i praktiken att leda till överutnyttjande av biomassa, dyrare mat och skogsprodukter.

Planetens folkmängd, arealer för åker och skog samt transportsektorns drivmedelsbehov visar att ekvationen inte går ihop. Med ett oljepris som tycks förbli över 100 dollar per fat kommer transportsektorn obönhörligt att vinna, om den inte hindras från att konkurrera med fattigt folk om mat med mera.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här