En minut i tolv för Saab i Trollhättan

2009-12-15 23:00  

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

För ett år sedan presenterade Maud Olofsson sitt krispaket för fordonsindustrin. Totalt 28 miljarder i undsättningslån, kreditgarantier och riskkapital var regeringen beredd att ställa upp med.

Facit så här långt är att 60 miljoner har betalats ut till fordonsindustrin. Det statliga riskkapitalbolaget Fourirertransform gjorde nyligen sin första investering i lilla Powercell Sweden som utvecklar bränsleceller.

Det är allt som har hänt sedan presskonferensen den 11 december 2008.

Förklaringen till att kön av företag framför näringsdepartementet snabbt försvann är enkel: villkoren var för dåliga. Undsättningslånen till exempel skulle betalas tillbaka på sex månader.

Herregud, det är fortfarande kris i hela den globala fordonsindustrin. Och alla sansade bedömare, som till exempel Leif Östling och Leif Johansson, räknar med att även nästa år blir tufft. Visst talar båda om ljusningar och förbättringar. Men det är från väldigt låga nivåer. Leif Östling har förlängt sitt krisavtal med de anställda med ett halvår. Men det enda han lovar är att inte sparka folk på Scania under nästa år.

22 000 anställda i underleverantörsföretag har varslats om uppsägning i år. 18 underleverantörer har gått i konkurs och tre bolag har flyttat utomlands.

Varken Saab eller Volvo som bjöds ut till försäljning för ett år sedan har fått nya ägare. Värst är det för Saab. GMs tidsfrist går ut vid årsskiftet och just nu ser det ut som en olönsam sportbilstillverkare från Nederländrna är den hetaste kandidaten att ta över i Trollhättan. Samtidigt köper en kinesisk biltillverkare verktyg och teknik till de gamla Saab-modellerna.

Jag lider med folket i Trollhättan. Och tvivlar på att det här kan gå rätt väg.

För Saab är det en minut i tolv. För Volvo däremot talar faktiskt tiden för företaget. Ford har ingen panik att sälja och försäljningen av personbilar är på väg upp. Många räknar med att det är just premiumbilarna som tar fart nästa år. Europeiska skrotningspremier räddade försäljningen av småbilar i år.

Ford har också att hantera ett växande ingenjörsuppror mot kinesiska ägare. Upproret har stöd hos höga tjänstemän internt och backas av gamla Volvo-direktörer som skickar brev till Detroit.

Visserligen talar Fordbossen hela tiden om "One Ford". Men det har gjorts u-svängar förr i Detroit. Ford står på egna ben och behöver inte ta någon politisk hänsyn som GM.

Hur det ska gå för de båda utlandsägda nationalklenoderna är omöjligt säga.

Volvo kommer definitivt att rulla vidare. Men det är fortfarande en öppen fråga vem som sitter i förarsätet.

Lars Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt